Om een succesvol bedrijf te runnen, heb je een goed plan nodig. Je wilt niet als een kip zonder kop achter je business aan lopen. Je wilt je klanten helpen met hun probleem, je wilt van je passie je werk maken, maar wat nog belangrijker is, je wilt een succesvol bedrijf neerzetten en resultaat behalen.
Om dit resultaat te behalen, heb je een plan nodig. De 15 onderdelen van dit plan hebben we voor je op een rij gezet. Let’s start!
1. Mindset
Je wilt succesvol ondernemen, dus is het belangrijk om je angsten en belemmeringen onder ogen te komen, zodat je obstakels kunt overwinnen. En hoe staat het met jouw money mindset? Met de juiste instelling zorg je ervoor dat je een krachtig ondernemers mindset creëert, waardoor ondernemen jou beter af gaat.
2. Neem de leiding!
Als succesvolle ondernemer moet je eigenaarschap tonen en je verantwoordelijkheid nemen om je droomleven te kunnen creëren. Door leiding te nemen, groei je van uitvoerder naar leider en ondervind je welke ondernemersvaardigheden belangrijk zijn.
3. Creëer 10x meer resultaat
Wanneer je je met de juiste zaken bezighoudt, ga je merken dat ondernemen veel makkelijker gaat. Heb je last van uitstelgedrag? Zorg er dan voor dat je de druk verlaagt. Maak een goede planning voor je taken en je ideale werkweek. Leg de focus op datgene wat belangrijk is en resultaat brengt.
4. Product creatie
Creëer een uniek product/dienst naar aanleiding van de behoeften van je doelgroep. Bepaal daarbij de juiste prijs en zorg ervoor dat je continu blijft verbeteren.
5. Reality Check
Er is een logische verklaring voor de oorzaak waarom jouw bedrijf mogelijk niet groeit. Elk bedrijf heeft een bedrijfslevenscyclus en jij hebt een bepaalde ondernemersstijl. Wist je dat deze 2 soms mismatchen? Je ondernemersstijl past namelijk niet in alle fases waarin je bedrijf zich bevindt. Wanneer dit zo is, is het belangrijk om je dit zo snel mogelijk te realiseren, zodat je meteen de juiste knoppen kunt draaien en weer vol aan de bak kunt gaan.
6. Doelgroep
Een succesvol product/dienst verkopen, lukt wanneer jij je doelgroep kristalhelder hebt. Heb jij een hele duidelijke niche? Doe jij geregeld aan klantonderzoek? En zo ja; wat vraag je dan aan je klanten? En hoe heb je je customer journey ingericht?
7. Online Marketing
Heb jij een heldere positionering? Online marketing heeft alles te maken met het neerzetten van je merk, huisstijl en brand story. Je vertelt je verhaal. Met een goede contentstrategie werk je aan je online zichtbaarheid.
8. Verdienmodel
Niet geheel onbelangrijk voor een succesvol bedrijf: een verdienmodel dat 100% voldoet aan jouw wensen. Heb je wel eens een verdienmodel onderzoek gedaan? Een winstgevend verdienmodel past bij jou en je business en gaat ervoor zorgen dat jij resultaat behaalt.
9. Strategie
Heb jij je strategie helder? Een goede strategie omvat heldere doelen, een analyse van je concurrenten en een beleid. Dit resulteert in een plan van aanpak en implementatieplan, zodat je je strategie kunt realiseren. Dit plan is jouw houvast en geeft je richting.
10. Website
Heb jij een website die voor je werkt? Hiermee bedoelen we vooral het design en de techniek. Je website moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. De techniek achter een website kan lastig zijn, maar in hoofdlijnen wil je wel een aantal zaken weten. Je moet als ondernemer snappen hoe bepaalde pagina’s op je website strategisch ingericht moeten worden om resultaat te kunnen behalen.
LEES MEER: Starten met ondernemen: 4 tips om je angsten te overwinnen
11. Financiën
Geld…voor velen een onderwerp dat ergens in een laatje thuishoort. Maar als ondernemer is het enorm belangrijk om je cijfers overzichtelijk te hebben. Het is geen sexy onderwerp, maar toch moet je begrijpen hoe het werkt met je belastingen en hoe je een financiële analyse maakt.
12. Lanceringen
Bij Nowherdays kunnen we niet zonder: lanceringen. Dit is dé verkooptechniek waardoor je je geen vervelende verkoper voelt. Om succesvol te kunnen lanceren, moet je de lanceertools kennen, een goede planning maken en de psychologische aspecten kennen.
13. Sales
Zonder sales, geen klanten. Om je sales een boost te geven, heb je een sales strategie nodig, waardoor je meer potentiële klanten naar je toe trekt. Bezit jij de juiste salesmindset? En weet jij welke vaardigheden van belang zijn om meer verkopen te genereren? Een salesscript helpt je om een succesvol salesgesprek te voeren. Het is vaak minder eng dan dat je in eerste instantie denkt.
14. Management
Wil je je bedrijf laten groeien, dan heb je een team met A-spelers om je heen nodig. Dit betekent dat je de juiste selectie moet maken en moet weten hoe je een goed sollicitatiegesprek voert. Hoe groter je team, hoe meer taken je kunt delegeren. Het voordeel? Je kunt je veel beter focussen op de groei van je bedrijf. Hoe groter je groeit, hoe belangrijker het is om de processen in je bedrijf vast te leggen in systemen. Ook wil je zoveel mogelijk automatiseren om geld en tijd te besparen.
15. Opschalen
Wanneer je je bedrijf wilt laten groeien, staat jouw persoonlijke groei als ondernemer voorop. Wanneer jij als persoon groeit, volgt de groei van je bedrijf. Voor groei is een schaalbaar verdienmodel nodig.
Je hebt deze onderdelen nodig om je bedrijf succesvol te starten en te laten groeien zodat je een continue stroom van klanten krijgt, je goed kunt leven van je bedrijf en jij de vrijheid ervaart waar je naar op zoek bent. Heb jij al deze 15 onderdelen onder controle? Of mis je nog de kennis, de begeleiding of handige tools om hiermee echt aan de slag te kunnen?
Plan dan een groeigesprek in met coach Danielle.
Tot volgende week!
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays