Je wilt je business laten groeien, maar doet vaak gewoon maar wat: een beetje leads opvolgen, een beetje marketing, een beetje social media, een beetje van alles wat. Het resultaat is vaak heel teleurstellend: te weinig klanten, omzet en salaris. Wat jij mist, is een goede strategie.
Strategie klinkt heel vaag wanneer je er (nog) niet mee werkt.
Een strategie is het plan waarmee jij jouw bedrijfsdoelstellingen gaat bereiken. De hoofdvraag in je strategie is: ‘hoe ga je het doel bereiken en hoe zorg je ervoor dat je alle kansen maximaal benut?’
Er is niet één strategie, maar er zijn er veel. De een succesvoller dan de ander. Een strategie is niets anders dan de activiteiten binnen je bedrijf, die voor impact gaan zorgen. Het mooie is, een strategie komt voort uit jouw missie en visie.
Ondernemen vanuit je hart
Veel ondernemers starten hun bedrijf vanuit een passie. Jij hoogstwaarschijnlijk ook. Passie voor schrijven, passie voor marketing, passie voor paarden trainen. Waar het veel aan ontbreekt, is de andere zijde van het ondernemen: soms is dat kennis, soms is dat commerciële ervaring en soms is dat afgeleid zijn. Je ziet overal mogelijkheden en kansen, waar je eigenlijk meteen mee aan de slag wilt gaan. Maar die afleiding is killing voor je bedrijf. Net zoals het niet hebben van een goede strategie.
Iedere ondernemer heeft hier last van. De creativiteit die jij als ondernemer hebt, is waardevol, maar je moet het op de juiste strategische manier gaan inzetten. Alleen dan vind je focus in je bedrijf en kun je gaan groeien.
Laten we even naar de basis gaan. Het succes van je bedrijf is een combinatie van jou als ondernemer en de commerciële kant van je bedrijf. Het begint allemaal bij jou. Jij onderneemt vanuit je hart en je doet datgene wat je leuk vindt om te doen. Dat is een goede basis. Vervolgens moet je naar de commerciële kant gaan kijken. Want zonder klanten, geen inkomsten.
LEES MEER: Te weinig klanten? Switch van offline naar online ondernemen
De Gouden Cirkel
Voordat je aan de slag gaat met je strategie, moet je eerst je missie (waarom besta je?) en je visie (wat wil je zijn?) helder hebben. Daarna ga je aan de slag met doelen stellen en actieplannen opmaken, want anders wordt je droom geen werkelijkheid.
Een model dat jou hier goed bij kan helpen, is de Gouden Cirkel van Simon Sinek. Sinek deed onderzoek naar succesvolle bedrijven en heeft aan de hand van zijn onderzoek dit model ontwikkeld.
De kern is ‘waarom?’.
Waarom doe je wat je doet? Wanneer je dit uitlegt, inspireer je anderen.
Een cirkel verder bevindt zich de ‘hoe?’.
Op welke manier ga jij je ‘waarom’ realiseren.
De buitenste cirkel concentreert zich op het ‘wat?’.
Welke producten en diensten bied jij aan? Dit is het resultaat van alle ondernomen acties.
Doelen stellen en analyse
Je hebt je missie en visie helder. Nu is het tijd om daar een realistisch jaardoel bij te stellen. Formuleer deze vanuit je missie.
Analyseer vervolgens je omgeving. Denk aan economische factoren, overheid (regels en wetgeving), technologische ontwikkelingen, maar ook je concurrenten. Op welke punten verschil jij met je concurrent? Denk hierbij bijvoorbeeld aan prijs, kosten en kwaliteit.
Al deze punten verwerk je in een SWOT-analyse. Hiermee zie je in een overzicht wat je krachten zijn, je uitdagingen, je kansen en je bedreigingen.
Je algemene strategie opstellen
Nu je deze informatie hebt, kun je je algemene strategie voor het komende jaar gaan opstellen. Je zet op een rij hoe je je doelen gaat bereiken en hoe je resultaat gaat behalen. Waar wil je over een jaar staan? Hoe ziet je marketing en communicatie eruit? Wat is je positie ten opzichte van de concurrentie?
Beschrijf die zo uitgebreid mogelijk. Dit geeft je namelijk al goede handvatten en houvast.
Samen met Nowherdays aan de slag
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf.
Via ons platform inspireren we je middels onze blogs en video’s over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen, zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Tot volgende week!
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays