Te weinig klanten? Switch van offline naar online ondernemen
Te weinig klanten? Switch van offline naar online ondernemen
02 februari 2021 
3 min. leestijd

Te weinig klanten? Switch van offline naar online ondernemen

Het afgelopen half jaar is nog duidelijker geworden hoe belangrijk het is om de shift te maken van offline naar online ondernemen. Het online ondernemen zit in de lift. Eigenlijk kun je als ondernemer niet meer zonder.

Misschien herken je het ook bij jezelf: nu de winkels al enige tijd gesloten zijn (of beperkt open), ben je meer online aan het bestellen. De pakketbezorger staat een paar keer per maand bij je voor de deur. Wat een gemak! Economen geven aan dat dit voorlopig zo blijft. De gewoonte om online te bestellen en diensten af te nemen door de consument, is er een dat heel snel went en ze zien dit in de toekomst nog wel aanhouden.

Misschien ben jij nu wel die ondernemer die offline heel hard aan het bikkelen is om je inkomsten binnen te kunnen harken. Maar denk eens na, hoe mooi zou het zijn wanneer je met je online bedrijf moeiteloos meer mensen kunt gaan bereiken en daardoor omzet kunt gaan binnenhalen?

Wees anders dan de rest

Wil je online succesvol worden in dat wat je nu al offline aan het doen bent? Zorg er dan voor dat je je kop boven het maaiveld steekt. Alleen dan val je op. Laat zien waar je goed in bent en waar je, op jouw unieke manier, mensen mee kunt helpen. Concentreer je niet op je concurrenten. Ja, het is belangrijk te weten wat er in je branche speelt, maar nog belangrijker is dat jij je concentreert op datgene wat jouw doelgroep nodig heeft.

Denk in online mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om je diensten online onder de aandacht te brengen. We kunnen ons voorstellen dat je als offline ondernemer overweldigd raakt van de vele mogelijkheden die de online wereld ons biedt. Om je op weg te helpen, zetten we een aantal opties op een rij, waar jij mee aan de slag zou kunnen gaan om je online meer te profileren.

1. Maak een online cursus

Werk je normaal gesproken face-to-face met klanten? Dan is de kans groot dat je ze nu bijna niet meer ziet en spreekt. Het gevolg: jij kunt je expertisen niet meer verspreiden, terwijl de vraag er wel is. Denk dan serieus na over het opzetten van een online cursus. Daarmee help je niet alleen je klanten, maar heb je een inkomen dat altijd doorloopt als de online processen eenmaal staan. Dus ook als jij straks weer 1 op 1 met je klanten gaat werken, kun je daarnaast nog steeds extra inkomen verdienen via de verkoop van je online cursus. Win-win toch?

2. Schrijf een e-book

Een goede manier om online meer bekendheid te krijgen, is door het schrijven van een e-book. Op dit moment zijn e-books erg hot. Dit komt mede doordat je een probleem aankaart en daarbij meteen een oplossing biedt. Je biedt je e-book gratis aan via je website, je podcast of andere social kanalen. Uiteraard vraag je hier wel iets voor terug en dat zijn persoonlijke contactgegevens van degene die jouw e-book downloadt. Stel je hebt een online training gemaakt, zoals hierboven beschreven, dan is jouw opgebouwde contactenlijst mailen de ultieme manier om jouw training aan de man/vrouw te brengen! Voor je het weet verdien je geld via e-mailmarketing.

3. Geef exclusieve masterclasses/webinars

Een mooie tool om jouw online programma te promoten, is het geven van exclusieve masterclasses. Je kunt hier, afhankelijk van wat je wilt vertellen, elk bedrag aan hangen. Je kunt zelfs een gratis masterclass geven aan je online trainingsdeelnemers, als verdieping in een bepaald onderwerp. Je vraagt je misschien af wat nu een goed motief is in een masterclass te geven:

  • Je wilt je e-maillijst vergroten
  • Je wilt jezelf laten zien als expert
  • Je wilt nieuwe (potentiële) klanten leren kennen
  • Je wilt nieuwe klanten binnenhalen (verkopen)
  • Je wilt meer mensen bereiken in minder tijd

Een masterclass/webinar is een krachtige online marketing tool, waarmee jij jezelf als expert kunt neerzetten.

LEES MEER: Zo organiseer je een succesvolle webinar in 5 stappen

4. Open een webshop

Als offline ondernemer moet je altijd in kansen en mogelijkheden denken. De shift naar online brengt deze kansen op een presenteerblaadje. Een mooi voorbeeld van een offline yoga-ondernemer:

Sandra had pre-corona een goed lopende yogastudio. Ze werkte met strippenkaarten, had een teabar en een kleine collectie yogagear. Tijdens de eerste lockdown is ze als een speer ideeën op papier gaan zetten. Van livestreams tot aan workshops. Maar wat ze ook noteerde, was het openen van een webshop. Binnen 2 weken richtte ze haar webshop in met yogakleding, yogamatjes (en andere yogabenodigdheden) en de niet te missen thee. Dit, in combinatie met haar online lessen, zorgde ervoor dat haar inkomsten bleven stromen.

Door je bewust te worden van de mogelijkheden die online ondernemen biedt, hopen we dat jij snel en vloeiend de shift kunt maken van een offline naar een online bedrijf. De belangrijkste redenen om online te starten:

  • Je wilt meer mensen bereiken
  • Je wilt financiële vrijheid
  • Je wilt meer omzet
  • Je wilt minder hard werken

Dit zijn allemaal redenen om vandaag nog te starten als online ondernemer. Een valkuil van veel ondernemers is dat ze vaak zelf opnieuw het wiel willen uitvinden.

Tot volgende week!

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen