Zo positioneer jij jouw merk
Zo positioneer jij jouw merk
17 januari 2022 
4 min. leestijd

Zo positioneer jij jouw merk

Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en hebt enorm veel zin om te gaan ondernemen en je product of dienst te verkopen. Je bent gaan ondernemen omdat je een bepaalde levensstijl wil najagen of omdat je heel graag een specifieke groep mensen wil helpen met het probleem dat ze momenteel hebben en waar jij de oplossing voor hebt.  

Maar voordat jij je product of dienst lanceert is een goede positionering van jouw merk nodig. Dit is namelijk de basis om aan een succesvol bedrijf te kunnen bouwen. En ook meteen een grote uitdaging.  

Veel ondernemers worstelen namelijk met het neerzetten van de juiste positionering. Het kan ook echt lastig zijn. Je moet namelijk inzicht hebben in de waarde die je biedt en jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrenten.  

In deze blog neem ik je mee naar de stevige basis van positioneren die nodig is om jouw merk en bedrijf op te bouwen.  

Tip 1. Breng jouw markt in kaart 

Wanneer je net aan het ondernemen bent is het van belang om de markt waar jij je in bevindt, goed in kaart te brengen. Je moet je visie op je klant helder zien te krijgen en de markt goed begrijpen. Dit doe je door middel van marktonderzoek. Dat doe je op 3 verschillende lagen: 

  1. Maak inzichtelijk wat het grootste probleem in jouw markt is; 
  2. Onderzoek wat jouw concurrenten in de markt doen; 
  3. Bekijk bestaande advertenties in de markt. 

Tip 2.  Jouw Gouden Cirkel

Nadat je jouw markt goed in kaart hebt gebracht, kan je aan de slag met het positioneren van jouw bedrijf. Bij Nowherdays gebruiken we daar een aantal methodes voor. Een hiervan is de Gouden Cirkel, gecreëerd door Simon Sinek. Wanneer je ondernemer bent, is het belangrijk om te weten waarom je onderneemt, hoe je dat doet en wat je brengt. Zie het als een soort mission statement. Wanneer je dit helder hebt, heb je een uitgangspunt voor je positionering en kan je dit doorvoeren in je algehele bedrijfsstrategie.  

Beschrijf nu het volgende: 

  1. Waarom doe je wat je doet 
  2. Hoe ga je dat doen? 
  3. Wat brengt het jou? 

Als inspiratie deel ik de Gouden Cirkel van Nowherdays met je: 

WAAROM
 
Wij geloven dat iedere vrouw die voor haar ondernemersdroom durft te gaan, (financieel) onafhankelijk kan zijn. ⁠
⁠
 

HOE
 
Wij zijn kampioen in het uitdagen van de ondernemer in de vrouw, door te laten inzien hoe ze van hun lang gekoesterde droom hun bedrijf kunnen maken. ⁠
⁠
 

WAT
Wij geven persoonlijke coaching via online training en begeleiding aan vrouwen die zo zelfstandige ondernemers worden. ⁠
⁠


En nu jij: hoe ziet jouw 'Gouden Cirkel' eruit? ⁠ 

Tip 3. Verbind kernwaarden aan jezelf en je merk 

Kernwaarden vormen een kompas voor jouw leven en bedrijf. Misschien leef je al volgens bepaalde kernwaarden, zoals transparantie, creativiteit of verbinding. Het is voor de positionering van je bedrijf ook belangrijk om aan de slag te gaan met kern-, merk- en klantwaarden. Het biedt je houvast wanneer je bijvoorbeeld een team wilt gaan samenstellen. Schrijf ze op en laat dit overal in je bedrijf terugkomen. Hang de verschillende kernwaarden op in je kantoor, zodat je altijd weet waar je voor staat.  

Als ondernemer zul je momenten meemaken waarbij het lijkt alsof alles tegenzit. Je verkoop valt tegen, je zit even niet lekker in je vel of je hebt je vergist in een samenwerking. Dit kan een negatieve impact op je hebben. Maar laat je niet uit het veld slaan. Bekijk regelmatig je Gouden Cirkel en je kern-, merk- en klantwaarden. In één moment weet je weer waarvoor je het doet. 

Zowel je Gouden Cirkel als de verschillende kernwaarden zijn niet in beton gegoten. Het kan goed zijn dat je je na een aantal jaar niet meer één voelt met je ‘why’. Dat is niet erg. Je bedrijf verandert, jij verandert en je doelgroep verandert wellicht ook. Dat betekent dat je hier flexibel in kan zijn en dit allemaal kan aanpassen. Doe het alleen niet te vaak, want dat zorgt weer voor onduidelijkheid en ruis in je bedrijf.  

Gratis cursus ‘Bouw een Succesvol Online Bedrijf’  

Wil jij ook aan de slag met de positionering van je merk? Doe dan mee met de gratis cursus ‘Bouw een Succesvol Online Bedrijf’. Van maandag 24 januari t/m zaterdag 29 januari kan je helemaal gratis meedoen! Elke dag, 6 dagen lang, kun je live masterclasses volgen, meedoen met onze Instagram Challenge en maak je kans op prijzen t.w.v. 4595 euro.    

Deze masterclasses kan je verwachten: 

  • Maandag 24 januari om 10.00 uur de Masterclass ‘Start je online Bedrijf’ 
  • Dinsdag 25 januari om 10.00 uur de Masterclass ‘Een Winstgevend Verdienmodel’ 
  • Woensdag 26 januari om 10.00 uur de Masterclass ‘(Online) Marketing’ 
  • Donderdag 27 januari om 10.00 uur de Masterclass ‘Succesvol Lanceren’ 
  • Vrijdag 28 januari om 10.00 uur de Masterclass ‘Succes Blueprint’ 
  • Zaterdag 29 januari september om 10.00 uur de Masterclass ‘Creëer 10x meer resultaat’ 

Ben je er ook bij? Meld je hier aan.

“Heel veel eye openers! Van tevoren niet verwacht/gedacht dat dit zo’n kantelmoment zou gaan zijn in mijn leven. Het gevoel van “dit heeft misschien wel zo moeten zijn” overheerst heel erg en ik heb enorm veel zin om alles verder te gaan ontdekken!” - Stephanie 


Tot volgende week! Dan neem je mee hoe je je omzet een boost geeft door middel van een succesvolle lancering.


Paulien
Happy Founder Nowherdays 

”Together we will make a difference”


Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte: 

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: 
@nowherdays 

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen