Tijd voor jouw halfjaarlijkse terugblik - Nowherdays
Tijd voor jouw halfjaarlijkse terugblik
12 juli 2021 
3 min. leestijd

Tijd voor jouw halfjaarlijkse terugblik

We zitten inmiddels halverwege juli en dat betekent dat we al over de helft van het jaar zitten. Heb jij al enig idee hoe jij dit eerste half jaar met je bedrijf bent doorgekomen? Het is aan te raden om als ondernemer altijd halverwege het jaar even terug te blikken op de eerste 6 maanden. Daarbij ga je kijken naar je doelen en je kpi’s. Ben je een ondernemer met personeel? Grijp je kans en vraag hen ook om input. Hoe hebben zij het afgelopen half jaar ervaren en waar zien zij verbeterpunten voor het bedrijf?

In dit blog geven we 5 punten waar jij je het komende half jaar op kan gaan focussen. Let’s start!

Hoe zorg jij ervoor dat jij succes behoudt met je bedrijf? Ga trainingen volgen. Het maakt niet uit of je nu een groot of klein bedrijf hebt, trainingen zijn essentieel voor succes. En dit hoeven geen trainingen te zijn van duizenden euro’s. Je kunt je ook bijscholen door middel van een minicursus of een reeks webinars, of door het lezen van boeken. Belangrijk is dat je jezelf up to date houdt over de ontwikkelingen in jouw vakgebied en deze op de voet te volgen. Door jezelf bij te scholen, hebben zowel jij als jouw bedrijf veel meer succes. Dus staat er iets bij jou het komende halfjaar op de agenda qua trainingen?

Hoe zat het afgelopen halfjaar met je productiviteit? Heb jij productief kunnen werken aan de doelen die je aan het begin van het jaar had vastgesteld? Of is dit een beetje erbij ingeschoten en was je over the place? Wanneer het aankomt op productiviteit is het fijn wanneer je werkt met processen. Je kunt hier verschillende platforms voor gebruiken, zodat je op een effectieve manier je werk (en het proces eromheen) kan optimaliseren. Wanneer je met duidelijke processen werkt, ga je namelijk efficiënter werken. In eerste instantie zullen de verschillende platformen je wellicht wat tijd en geld kosten, maar op de langere termijn zul je merken dat je daar heel veel aan hebt en dat het inzichtelijk maken van je werkprocessen je veel tijd gaat besparen.

LEES OOK: Waarom jij je doelgroep helder moet hebben

Als ondernemer stel je voor elk kwartaal salesdoelen en kpi’s vast. Heb jij het afgelopen half jaar deze doelen behaald? Op welke punten kun je gaan tweaken? Zijn er nieuwe trends die je op het netvlies hebt waarvan je het idee hebt daar wel iets mee te kunnen? Neem je klantreis nog eens onder de loep en analyseer waar jij verbeteringen kan doorvoeren voor meer sales. Wellicht kun je de interessante trends meenemen in je aangepaste half jaar doelen.

En dan komen we aan bij het onderdeel marketing. Welke kpi’s heb je aan het begin van het jaar opgesteld en hoe dicht ben je bij de realisatie hiervan? Online marketing is niet meer weg te denken uit de ondernemerswereld. Daarom is het ook extra belangrijk om dit goed bij te houden. Neem je marketingstrategie onder de loep, plan samen met je team tijd in en bespreek waar de focus de resterende 5 maanden gaat liggen. Dit kan bijvoorbeeld zijn, het bijschaven van jullie social mediastrategie of misschien wel meer focus op SEO gerelateerde teksten. Alles is afhankelijk van hoe jij het eerste half jaar hebt gepresteerd en waar ruimte is voor verbetering.

Als ondernemer zijnde vergeten we heel vaak onszelf. Hoe heb jij je het afgelopen half jaar gevoeld? Tegen welke zaken liep je persoonlijk aan? Vaak lopen we tegen bepaalde issues aan omdat we onszelf moeilijk maken, terwijl dit niet hoeft. Tegelijkertijd is ondernemen ook zelfreflectie, beslissingen maken en knopen doorhakken. Voel jij je beperkt en stagneert de groei van je bedrijf? Achterhaal dan waar dit aan ligt. Is dit iets waar je invloed op hebt en kan gaan aanpassen of is dit iets waar je totaal geen invloed op hebt en van buitenaf komt?

Je zult je afvragen waarom is het belangrijk om halverwege het jaar te gaan evalueren en specifiek op deze 5 vlakken? Wanneer je wilt groeien als ondernemer is het altijd belangrijk om te reflecteren en te evalueren. Als je een online bedrijf hebt en deze groeit niet zo snel als dat je eigenlijk had verwacht, dan moet jij uitzoeken waar dat precies aan ligt. En daarvoor is een evaluatie superbelangrijk. Zonder deze evaluatie weet je namelijk niet aan welke knoppen je moet draaien om bij te sturen.

Heb jij al je halfjaarlijkse evaluatie gedaan?

 

Tot volgende week!

”Together we will make a difference”

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays

Facebook: @nowherdays

LinkedIn: @nowherdays

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen