Droom jij er ook van om je eigen online bedrijf te starten? Zodat je locatie onafhankelijk kan werken, vrijheid kunt ervaren en kunt ondernemen op jouw eigen voorwaarden? Het starten met een online bedrijf vergt even wat inzet, maar eenmaal gestart zijn de perspectieven en mogelijkheden oneindig! Oh ja? Zeker weten!
In dit blog leggen we je in 8 stappen uit hoe jij het beste jouw online bedrijf kan opzetten. Je hoeft hier geen ondernemerservaring voor te hebben, want wij zijn van mening dat elke vrouw het in zich heeft om een eigen business op te zetten en financieel onafhankelijk te zijn.
Dit zijn de 8 simpele stappen om jouw online bedrijf succesvol te starten
Het opzetten van een online bedrijf lijkt easy, maar vergis je niet, hier gaat toch wat tijd, aandacht en discipline in zitten. Door de volgende 8 stappen goed door te nemen weet je wat jou te wachten staat in de startfase van jouw ondernemersreis.
Stap 1: Jouw ultieme reden om te starten?
Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je online wilt gaan ondernemen? Wat hield je tegen om daadwerkelijk de stap te zetten? Had je misschien een vast dienstverband of zat je nog vast in oude gewoonten? Het kan ook zijn dat je momenteel zonder werk zit en nu, tijdens corona, goed hebt kunnen nadenken wat je écht wilt en dat is online ondernemen! Er kunnen zat redenen van toepassing zijn, maar wat de reden ook is, weet van jezelf waarom je wilt gaan ondernemen.
Stap 2: Een solide basis
Een online bedrijf loopt goed wanneer de fundering stevig is. Bepaal voor jezelf wat jouw missie is, hoe jij de toekomst voor jezelf en jouw bedrijf ziet, maar ook wat jouw randvoorwaarden zijn om te kunnen ondernemen.
Stap 3: Persoonlijke puzzel
Ken jezelf door en door. Om een bedrijf te starten moet je van jezelf weten wat je wel en niet leuk vindt. Waar je krachten liggen en wat je talenten zijn. Wanneer je deze helder hebt, kun je die allemaal inzetten voor je bedrijf.
Stap 4: Ideeën genereren
Wanneer je duidelijk hebt wat jouw talenten en kernwaarden zijn, wordt het tijd om ideeën te genereren. Schrijf alle ideeën op die in je opkomen. Eerder heb je randvoorwaarden opgesteld, toets hier jouw ideeën aan.
Stap 5: Concept kiezen
Je streept aan de hand van een drietal criteria ideeën van je lijst. Het beste idee blijft over. Je gaat nu een concept kiezen; welk ultiem verdienmodel past bij jou?
Stap 6: Wie wil je helpen?
Ken je doelgroep door en door. Dat doe je het beste door letterlijk met ze in gesprek te gaan en erachter te komen waar ze precies tegenaan lopen. Ken je iemand die mogelijk tot jouw doelgroep behoort, ga in gesprek, stel wat vragen. Hoe meer vragen je stelt, hoe meer informatie je tot je krijgt en hoe beter jij je dienst/product kan laten aansluiten.
Stap 7: Let’s try!
Je doelgroep is helder, jouw aanbod is het antwoord op hun probleem en je verdienmodel sluit naadloos aan. Nu is het tijd om jouw aanbod en gekozen verdienmodel te testen in een pilot.
Stap 8: Let’s get real
Het begin is het lastigst. Maar wanneer je eenmaal helder hebt wat je aanbod is en hoe je dat op de markt wilt gaan brengen, dan is het tijd om echt te starten! Zorg ervoor dat je je naam gekozen hebt, je domeinnaam hebt vastgelegd en je ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel.
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays