Als (startende) ondernemer, kan het runnen van een succesvol, online bedrijf wel eens overwhelming zijn. Er komt zoveel op je af. Je vraagt je af waar je moet beginnen, want je hebt 101 ideeën, je weet nog niet welke stappen je eerst moet nemen en hoe je in de juiste richting blijft ondernemen.
Bij Nowherdays werken we met een roadmap. Deze roadmap zorgt ervoor dat je vanaf het begin op de juiste manier aan je bedrijf werkt. En dat je niet ‘zomaar’ wat doet. Om je op weg te helpen, hebben we 8 stappen op een rij gezet, die jou gaan helpen om succesvol een online bedrijf op te bouwen. Let’s start!
Stap 1: Jouw ultieme reden om te starten?
Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je online wilt gaan ondernemen? Hoogstwaarschijnlijk krijg jij energie van het idee om voor jezelf te werken en daarbij anderen te helpen. Of misschien haal je geen voldoening meer uit je loondienstbaan. Je hebt in deze periode* van veel thuiswerken, goed kunnen nadenken over wat je écht wilt. Je realiseerde je dat je voor jezelf kiest en voor de financiële vrijheid die het online ondernemen je biedt. Er kunnen zat redenen van toepassing zijn, maar wat de reden ook is, weet van jezelf waarom je wilt gaan ondernemen.
Stap 2: Een solide basis
Hoe zorg je ervoor dat jouw online bedrijf succesvol wordt? Dat krijg je door je fundering goed neer te zetten. Je hebt een solide basis nodig waar je verder op kunt gaan bouwen.
Bepaal voor jezelf wat jouw missie is, hoe jij de toekomst voor jezelf en jouw bedrijf ziet, maar ook wat jouw randvoorwaarden zijn om te kunnen ondernemen.
Stap 3: Persoonlijke puzzel
Als je jezelf niet goed kent, weet je ook niet wat je wilt, waar je krachten liggen en wat je (verborgen) talenten zijn. Om een bedrijf te starten moet je van jezelf weten wat je wel en niet leuk vindt. Ken jezelf door en door. Wanneer je weet wat je allemaal kunt, is het piece of cake om dit inzetten voor je bedrijf.
Stap 4: Ideeën genereren
Een van de leukste zaken in het ondernemen is de creativiteit die loskomt. Pak pen en papier, je laptop of post-its erbij en begin met het verzamelen van alle ideeën die in je opkomen. Toets je ideeën aan jouw randvoorwaarden. Voldoet het niet, hup weg ermee!
Stap 5: Concept kiezen
Je houdt wat ideeën over. Je streept aan de hand van een drietal criteria ideeën van je lijst.
Geld verdienen: Streep de ideeën weg waar je realistisch gezien geen geld mee kan gaan verdienen.
Droomleven: Streep de ideeën weg waardoor je niet jouw ideale leven zou kunnen gaan leven.
Hobby: Zitten er misschien concepten tussen die eigenlijk gewoon jouw hobby zijn en waar je geen geld mee wilt verdienen? Dat is oké! Streep je hobby’s ook weg.
Het beste idee blijft over. Je gaat nu een concept kiezen: welk concept wil jij het komende half jaar gaan testen?
LEES OOK: Succes met je bedrijf creëer je zo
Stap 6: Wie wil je helpen?
Om je product of dienst te verkopen, is het van belang dat je je doelgroep helder hebt. Ken je doelgroep door en door. Dat doe je het beste door letterlijk met ze in gesprek te gaan en erachter te komen waar ze precies tegenaan lopen. Ken je iemand die mogelijk tot jouw doelgroep behoort, ga in gesprek, stel wat vragen. Hoe meer vragen je stelt, hoe meer informatie je tot je krijgt en hoe beter jij je dienst/product kan laten aansluiten.
Stap 7: Let’s try!
Je doelgroep is helder, je aanbod is het antwoord op hun probleem en je verdienmodel sluit naadloos aan. Nu is het tijd om te gaan testen. Je aanbod en gekozen verdienmodel ga je aanbieden in een pilot.
Stap 8: Let’s get real
Het allereerste begin is het lastigst. Maar wanneer je eenmaal helder hebt wat je aanbod is en hoe je dat op de markt wilt gaan brengen, dan is het tijd om echt te starten! Zorg ervoor dat je je naam gekozen hebt, je domeinnaam hebt vastgelegd en je ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel.
Het is nu aan jou om actie te ondernemen. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Wij zijn er om je te helpen en te begeleiden.
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays
* Dit blog is geschreven tijdens Covid-19