Maak van je bedrijf een formule - Nowherdays
Maak van je bedrijf een formule
11 oktober 2021 

Maak van je bedrijf een formule

It’s all about the numbers. Dat heb je vast wel eens gehoord. Waar je waarschijnlijk nu aan denkt, zijn getallen zoals je omzet, winst, het aantal klanten of het aantal volgers op je social mediakanalen. En ja, dit zijn ook zeker belangrijke getallen die je als ondernemer moet kennen, maar er is een veel belangrijkere formule die maar heel weinig ondernemers kennen, namelijk jouw bedrijfsformule.  

In deze blog onthul ik iets wat ik nog nooit eerder heb gedeeld. Ik ga de cijfers van onze lanceerformule met je delen, om je te inspireren om van jouw bedrijf een formule te maken.  

Jouw bedrijfsformule 

Je vraagt je misschien af waarom je van je bedrijf een formule zou moeten maken. Wanneer je van jouw bedrijf een formule maakt, wordt je omzet voorspelbaar. Dit is iets wat de meeste ondernemers super graag willen, maar niet voor elkaar krijgen. Ze liggen ’s nachts wakker van het feit dat ze niet genoeg klanten hebben. Ze hopen dat er binnenkort meer klanten binnen komen, maar weten niet precies hoe ze dat voor elkaar krijgen. Is dit voor jou herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk nog geen goede formule gevonden. Dit kan wat stress opleveren, want met alleen hopen komen de klanten niet vanzelf bij je terecht.  

Het belangrijkste in je bedrijf is de formule die zorgt voor de continue stroom nieuwe klanten. Daarom is het goed om je te verdiepen in een aantal cijfers. Heb je bijvoorbeeld inzicht in hoeveel procent van jouw potentiële klanten daadwerkelijk klant wordt?  Wanneer je hiervoor een formule hebt, kan je jouw groei controleren. Je kunt de aantallen in je formule laten groeien en dan groeit je bedrijf. Zo simpel kan het worden als je in je bedrijf meer met getallen gaat werken. Het klinkt saai, getallen bijhouden, maar het is belangrijk om je te verdiepen in de cijfers van jouw bedrijf, zodat je op de juiste manier kan groeien.

De Nowherdays-formule ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’ 

Ik geef je een voorbeeld vanuit onze lancering in mei 2021. Goed om daarbij te vermelden dat wij al een aantal jaren lanceren en inmiddels exact weten hoe onze formule eruitziet. We zijn de afgelopen jaren naar dit niveau van lanceren gegroeid. Het is niet over één nacht ijs gegaan. Laat je dus vooral niet afschrikken door deze getallen, maar gebruik het juist als voorbeeld en inspiratie, zodat jij weet waar je naartoe kan werken. Ook jij kan dit namelijk. 

Hoe jouw formule eruitziet, hangt af van jouw verdienmodel en hoe jij nieuwe klanten binnenhaalt. Dit kan dus voor iedere ondernemer anders zijn. Het is daarom ook van belang dat je je eigen persoonlijke formule maakt, zodat jij exact weet wat er nodig is om jouw bedrijf te laten groeien, waardoor je meer klanten en omzet binnenhaalt.  

Bij Nowherdays zijn we gespecialiseerd in lanceringen en organiseren we 3 keer per jaar een lancering voor onze jaartrajecten (het Startup- en Groeitraject). We trekken potentiële klanten naar ons toe en nodigen ze uit om gratis mee te doen met de cursus ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’ t.w.v. 297 euro. Tijdens de cursusweek geven we 6 live Masterclasses. Alle deelnemers krijgen daarmee toegang tot een besloten community, een challenge met Instagram-templates en bijbehorende werkboeken. In deze week staat het team van Nowherdays paraat voor al hun vragen.  

Het is een intensieve week waarin de deelnemers, onze potentiële klanten, ervaren hoe het is om met ons te werken. Aan het einde van de week krijgen ze de mogelijkheid om hun gratis account te upgraden naar een jaartraject. Doordat ze hebben meegedaan aan de gratis cursus, bieden we ze hierop een flinke korting. 

Dit is een van onze lanceerformules. Zo hebben we inmiddels bij Nowherdays meerdere formules gecreëerd. Eén van de andere formules is die van de cursus ‘Samen Starten met Beleggen’. De conversiecijfers verschillen per verdienmodel. Je kunt dus de getallen die ik straks met je deel dus niet 1-op-1 vergelijken met je eigen cijfers. Wanneer je bijvoorbeeld een product hebt van 100 euro, dan ligt de conversie hoger dan wanneer je een product verkoopt van 2500 euro, zoals in onderstaand voorbeeld het geval is. Het is daarom juist belangrijk dat je je eigen persoonlijke formule maakt, zodat jouw omzet en de groei van je bedrijf voorspelbaar wordt. 

Onze lanceringscijfers mei 2021

Nu we je een inzicht hebben gegeven in onze lanceerformule van ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’, deel ik de exacte cijfers die we tijdens de lancering in mei 2021 hebben gedraaid. 
 

Voorbeeld Lancering mei 2021 

  •  Aantal deelnemers aan de gratis cursus ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’ was 3.158 vrouwen; 
  •  Aantal ingelogde deelnemers in onze leeromgeving was 1541 (+/- 50%); 
  •  Totaal aantal klanten (vrouwen die kozen voor een upgrade) was 60; 
  •  Totale omzet van de lancering was 162.344,82 euro. 

Wanneer je deze gegevens hebt, kan je de conversiepercentages uitrekenen en je eigen formule maken. Hiermee kan je volgende lanceringen gaan voorspellen.  

Conversie: ‘Een conversie is het moment waarop een bezoeker van de website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, het downloaden van een brochure of een anderszins commercieel interessante actie. De conversie kan worden uitgedrukt in een absoluut aantal. Vaker wordt conversie uitgedrukt in een percentage van het aantal bezoekers of ontvangers van een reclameboodschap.’
– Marketingtermen.nl 

Conversie van de lancering 

– Conversie = Aantal klanten/totaal aantal deelnemers (60/3158*100%) = 1,9%. Hierdoor weten we dat onze conversie +/- 1,9% is van het totaal aantal potentiële klanten.   

– Conversie ingelogde personen = Aantal klanten/ingelogde deelnemers (60/1541*100%) = 3,89%. Hieruit kunnen we opmaken hoeveel procent van de deelnemers die actief meededen tijdens de gratis cursus ervoor kozen om klant te worden.  

Wanneer je de conversiepercentages van jouw formule kent en je draait dit constant, dan kan je deze cijfers gebruiken om je bedrijf te laten groeien. Je weet nu namelijk dat wanneer je meer potentiële klanten kunt bereiken, hoeveel klanten je dit kan opleveren. Op die manier heb je een formule in handen van hoe jouw bedrijf kan groeien.  

Kosten en omzet 

Maar dan zijn we er natuurlijk nog niet. Je vraagt je waarschijnlijk af hoeveel kosten er bij zo’n lancering komen kijken. Ook daarvan geef ik je een kijkje achter de schermen, om je te inspireren om aan de slag te gaan met jouw persoonlijke formule. 

Voor deze lancering in mei 2021 zag dat er als volgt uit; 

– Kosten = +/- 64.000 euro (waarvan 21.137 euro aan advertenties en +/- 20.000 euro aan coachingkosten); 

– Winst = +/- 100.000 euro.

Door de afgelopen jaren op deze manier te werken, hebben we voldoende cashflow opgebouwd in het bedrijf om verder te kunnen groeien. Ik investeer ook veel in het uitbreiden van het team en het opschalen van onze lanceringen. Dit kan ik doen, omdat ik kan voorspellen wat er in mijn bedrijf gebeurt, en hoe ik dit stap voor stap kan laten doorgroeien. 

Maak van je bedrijf een formule die je kunt controleren.  

Dat ben je in controle. 

Is het niet meer spannend en kan je alles meten wat je doet. 

Wanneer je eenmaal inzichtelijk hebt hoe deze formule voor jou werkt, word jouw omzet voorspelbaar. Hierdoor kan je jouw groei controleren. Hoe saai het ook klinkt, cijfers zijn belangrijk. Verdiep je dus in jouw bedrijfscijfers, zodat je op de juiste manier kan groeien!
 

Hou deze blog volgende week in de gaten, want dan deel ik wat de meeste startende ondernemers verkeerd doen.  

 

Paulien
Happy Founder Nowherdays  

  

”Together we will make a difference”    

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:  

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays 

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down