Heb jij al eens nagedacht over jouw salesstrategie? De afgelopen weken hebben we in ons blog verschillende aspecten behandeld van succesvol (online) verkopen. Je weet inmiddels hoe je jouw sales mindset traint en welke verkoopvaardigheden er nodig zijn voor succesvolle online sales. Maar hoe ga je dit allemaal toepassen? Daarvoor is het belangrijk om een salesstrategie te bepalen. Zonder strategie doe je eigenlijk maar wat en is de kans op resultaat een stuk kleiner.
Salesstrategie persoonlijk maken
Een salesstrategie is een plan van aanpak voor hoe jij gaat verkopen. Naast de verschuiving van traditionele verkoop naar online verkoop, hebben we de afgelopen jaren ook een verschuiving gezien naar persoonlijke verkoop. Persoonlijke verkoop gaat over het opbouwen van een relatie met je (potentiële) klant, zodat deze jou gaat vertrouwen.
Bij Nowherdays geloven we erin dat elke vrouwelijke ondernemer op haar eigen persoonlijke manier sales kan doen. Op die manier past het echt bij jou en is het geen trucje. Hier moet je dus je salesstrategie op aanpassen, oftewel; een persoonlijke salesstrategie opstellen. Wij gebruiken hiervoor drie stappen die we graag met jou delen.
Stap 1: Wat zijn de verkoopdoelen die je wilt behalen?
Jouw voornaamste verkoopdoelen bepaal je aan de hand van hoeveel omzet je wilt behalen en hoeveel klanten je daarvoor moet binnenhalen. We gaan er hierbij vanuit dat je jouw product/dienst en doelgroep al helder hebt. Werk vervolgens de volgende gegevens uit:
- Hoeveel omzet heb je nodig per maand om je vaste lasten te kunnen betalen?
- Hoeveel klanten heb je hiervoor per maand nodig? Welke producten of diensten moet je hiervoor verkopen en hoeveel?
- Hoeveel leads heb je nodig om hier genoeg klanten uit te werven?
Leads zijn hierbij potentiële klanten die interesse hebben aangetoond in jouw product of dienst. Er zijn verschillende manieren om die leads te werven en daarvoor gaan we naar de volgende stap.
Stap 2: Hoe ga je jouw verkoopdoelen realiseren?
Je hebt nu je verkoopdoelen bepaald en volgens is het de vraag hoe je die doelen gaat behalen. Een essentieel onderdeel van jouw persoonlijke verkoopstrategie.
Allereerst hebben we in de vorige stap gezien dat je hiervoor leads nodig hebt. Er zijn verschillende manieren om die leads te verzamelen, zowel offline als online. Omdat online verkopen tegenwoordig de meeste kansen biedt, focussen we ons bij het werven van leads op die online verkoop.
Bij deze geven we je een aantal voorbeelden van hoe je gratis online leads kunt verzamelen:
- Een online nieuwsbrief aanbieden
- Een gratis te downloaden e-book schrijven
- Een challenge organiseren op social media
- Een online webinar houden
- Een gratis te downloaden checklist opstellen
Als je vervolgens die leads binnen hebt, kan het online verkopen gaan beginnen. Ook daarvoor zijn verschillende manieren, maar de ervaring leert ons dat 1-op-1 verkopen nog steeds het beste werkt. De persoonlijke aanpak dus, zodat jij vertrouwen kweekt bij jouw (potentiële) klant.
Je kunt je leads bijvoorbeeld per mail opwarmen voor jouw product en, wanneer je denkt dat diegene er klaar voor is, persoonlijk een aanbod doen. Dit kun je doen via de mail, maar soms werkt het nog veel beter om dit telefonisch of via een videocall te doen. Hoe persoonlijker, hoe beter!
Werk hiervoor jouw eigen sales funnel uit. Een mooie tool om hiervoor te gebruiken is MailBlue, de Nederlandse versie van ActiveCampaign. Je kunt dit e-mailmarketingprogramma 14 dagen gratis uitproberen via deze link.
Stap 3. Welke verkoopresultaten wil je bereiken op de langere termijn?
Dan zijn we alweer toe aan de laatste stap. Een succesvolle salesstrategie is namelijk niet succesvol als je deze niet gedurende de tijd verder ontwikkelt. Je hebt nu een plan liggen aan de hand van jouw korte termijn verkoopdoelen, bijvoorbeeld voor de eerste 6 maanden van je business. Maar waar wil je naartoe groeien? Welke omzet wil je uiteindelijk behalen?
Hiervoor begin je dit stappenplan eigenlijk weer van voren af aan. Je stelt je opnieuw je verkoopdoelen op, maar dan voor de langere termijn. Hier pas je vervolgens je hele strategie op aan; van de omzet die je wilt behalen, tot de manier waarop je hiervoor voldoende klanten aan je bindt.
Meer leren over succesvol online verkopen?
Ben je geïnspireerd geraakt door onze blogs over online verkopen en wil je hier nog meer over leren? Houd dan sowieso onze blogs de komende tijd in de gaten, want we gaan hier nog veel meer over delen.
Wil je nog dieper op de stof ingaan en hierbij persoonlijk begeleid worden door een businesscoach? Kijk dan eens naar onze online coachingsprogramma’s. Het Startup Traject voor de beginnende vrouwelijke ondernemer en het Groei Traject voor de vrouwelijke ondernemers die al even bezig zijn. Meer informatie over beide trajecten vind je op onze Business Opleiding & Coaching pagina.