Het creëren van personal branding is een geweldige manier om jouw business in de schijnwerpers te gooien. Zeker wanneer je diensten verkoopt, mag personal branding niet missen in je strategie.
In deze blog laten we je in 5 stappen zien hoe jij aan je persoonlijke merk kunt gaan werken.
Wat is personal branding?
Er zijn verschillende definities van personal branding. Waar het om gaat, is dat jij jezelf neerzet als merk. Jouw merk vertelt wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Of je nu een artiest bent, een content creator of gewoon geweldig bent in wat je doet. Jezelf branden is nuttig wanneer jij je werk onder de aandacht van anderen wilt brengen. Als je een publiek wilt opbouwen en hun aandacht wilt trekken, moet je een merk creëren waar mensen zich mee kunnen identificeren en die resoneert met dat wat jij wilt uitstralen.
Stap 1. De basis: bepaal je doelen, visie en missie
Begin met het definiëren van je doelen. Wanneer je een persoonlijk merk aan het bouwen bent, heb je een groot idee. Wat is dit idee? Stel jezelf de vraag: wat wil ik bereiken met mijn merk?
Pak een vel papier en begin met het opschrijven van je visie. Beschrijf in een paar zinnen je visie. Ga intuïtief te werk, wat zegt jouw gevoel? Denk na over de dingen die moeten gebeuren om je visie tot leven te brengen. Hoe ziet dat er voor jou uit? Over een jaar? Vijf jaar vanaf nu? Schrijf de doelen op die je met je merk wilt bereiken.
Haal hier nu je persoonlijke merk missie uit: Waarom is dit allemaal belangrijk voor jou? Er is een reden waarom dit allemaal ertoe doet. Los van dat je je werk ervan wilt maken, ga er iets dieper op in. Schrijf je missie op, dit is namelijk de brandstof voor jouw merk.
Stap 2. Vertel jouw verhaal
Een belangrijk onderdeel in personal branding is het vertellen van jouw verhaal. Elke ondernemer, startend of ervaren, heeft een persoonlijk verhaal te vertellen. Jouw achtergrondverhaal zorgt ervoor dat je een band opbouwt met je volgers en potentiële klanten.
Lees meer: 5 Tips voor meer zichtbaarheid met je website
Stap 3. Onderscheid jezelf van de rest
Niemand zit te wachten op de zoveelste ondernemer die de meute achterna loopt. Waar en op welke manier onderscheid jij je van je concurrent? Waarom zou een klant voor jou moeten kiezen? Kijk naar je concurrentie en vraag jezelf af: wat doen zij? wie zijn ze? wat posten ze? waar halen zij hun informatie vandaan?
Door deze vragen te stellen, wordt het voor jou inzichtelijk waar jij je op kunt gaan focussen. Vind een unieke manier om je doelgroep aan jezelf en je merk te binden.
Stap 4. Stel je brand identity vast
Om je verhaal, je doelen en je missie en visie te ondersteunen, heb je een brand identity nodig. Dit is niet alleen een goede profielfoto, maar een heel visueel concept dat aansluit bij je merk en je boodschap. Denk hierbij aan merkkleuren, een logo, een bepaalde lettertype en de tone of voice. Bundel alles in een ‘brand book’, zodat je het overzichtelijk bij elkaar hebt.
Stap 5. Consistente online zichtbaarheid
Je gaat pas resultaat zien, wanneer je aan de slag gaat met een goede marketingstrategie. Het bepaalt de richting waarin jij als merk wilt gaan groeien. Dat betekent dus dat je een heldere boodschap moet hebben. Bepaal wat je wilt vertellen en hoe vaak je iets wilt gaan vertellen. Online zichtbaarheid heeft een groot aandeel in het slagen van jouw strategie. Maak inzichtelijk op welke kanalen jouw doelgroep zit, zodat jouw boodschap hen kan bereiken.
Beschouw jezelf als een merk en bouw daar je strategie omheen. Hoe duidelijker je personal branding, hoe sneller jij de juiste klanten zult aantrekken.
Groeien met je bedrijf – Gratis Groeigesprek
Eén van onze coaches, Daniëlle, helpt je op weg om jouw succesvolle bedrijf vorm te geven. In een groeigesprek kijken we samen naar:
- Hoe jouw succesvolle bedrijf er uit kan zien
- Waarom het je nu nog niet lukt om daar te komen
- Welke stap je direct kunt nemen om resultaat te krijgen
- Of en hoe wij je kunnen helpen om jouw succesvolle bedrijf te realiseren
We hebben deze maand nog een aantal plekken beschikbaar. Wees er dus snel bij & reserveer meteen je plek. We vragen je om vooraf een aantal simpele vragen in te vullen zodat we je tijdens het Groeigesprek direct verder kunnen helpen.
Tot volgende week!
Volg ons op de socials voor meer motivatie en inspiratie. Je vindt ons op:
– Instagram: @nowherdays
– Facebook: Dutch Girlboss Academy
– LinkedIn: Nowherdays