Wil jij je eigen bedrijf starten en worstel je met het kiezen van een passende bedrijfsnaam? In deze blog geven we je 3 tips zodat jij binnen no-time een naam hebt én kunt gaan starten met ondernemen.
Tip 1. Kies een naam die bij jou en je klanten past
Kies een naam waar je zelf energie van krijgt en dat past bij je klanten. Je kunt meerdere vormen kiezen voor een bedrijfsnaam. Zo zien we vaak bedrijfsnamen waardoor in één keer duidelijk is wat het bedrijf doet bijvoorbeeld ‘Diëtistenpraktijk De Jong’. Je kunt ook kiezen voor een niet bestaande naam zoals bijvoorbeeld Ziggo of de HEMA. Het is belangrijk dat je doelgroep zich aangesproken voelt door je bedrijfsnaam. Doe hier onderzoek naar door je naam te toetsen bij potentiële klanten. Vraag hen welke associatie ze hebben bij de naam die jij wilt kiezen.
Wil je als bestaande ondernemer je merk upgraden en ben je toe aan een re-branding? Neem dit proces dan wat serieuzer dan wanneer je je bedrijf net opstart. Als startende ondernemer is het vooral belangrijk dat je een start maakt. Als bestaande ondernemer adviseren we je om een merkbureau in te schakelen. Met een merkbureau onderzoek je je klant-en merkwaarden waar je vervolgens gezamenlijk een passende merknaam bij bedenkt. Wij hebben er met Nowherdays bewust voor gekozen om hier tijd en geld in te investeren zodat we een merk creëerde waar we 15 jaar mee vooruit kunnen. Nogmaals; als startende ondernemer is dit zeker niet nodig!
Tip 2. Hak die knoop door!
Maak het niet te ingewikkeld! We merken vaak dat veel startende ondernemers te lang nadenken over de perfecte naam. Herkenbaar? Twijfel jij ook nog wat voor naam er bij jou en je klanten past?
Stop met twijfelen en hak die knoop door! Je hebt waarschijnlijk al een naam in je hoofd maar je twijfelt of deze naam echt perfect is. Ons advies? Je naam gaat waarschijnlijk de komende tijd nog veranderen dus hak die knoop door en ga voor de naam die nu in je hoofd zit.
Laat het kiezen van een naam er niet voor zorgen dat je het starten van je bedrijf uitstelt! Je kunt je bedrijf in eerste instantie bijvoorbeeld starten met een ‘pilot’ naam. Op deze manier maak je het niet te ingewikkeld en geef je jezelf permissie om gedurende de ontwikkeling van je bedrijf van naam te veranderen. Op deze manier is het ook bij ons gegaan en is uiteindelijk Nowherdays ontstaan. We begonnen als ondernemerschap.nu, dat is gegroeid naar Dutch Girlboss en nu is doorgegroeid naar Nowherdays. Deze ontwikkeling maakte wij in de afgelopen 5 jaar mee. Bedenk dus dat je niet direct bij de start een naam hoeft te kiezen welke 15 jaar mee hoeft te gaan.
Tip 3. Registreer
Heb je een naam in je hoofd? Top!
Controleer direct of de domeinnaam en social media kanalen nog beschikbaar zijn. Registreer direct je url met .nl en het liefste ook met .com. Dit is voldoende als je begint met je bedrijf. Heb je een unieke naam bedacht en wil je dit het liefste registreren als merk? Ga dan naar de BOIP om je merknaam te laten registreren. Let op dat je merknaam aan een aantal voorwaarden moet voldoen. Zo konden we helaas ‘Dutch Girlboss Acadamy’ niet registreren omdat dit drie losse bestaande, algemene woorden zijn. Nowherdays is een unieke naam die we wel konden registreren als merk. Wanneer je je merk hebt geregistreerd dan bescherm je je naam en mag iemand anders het niet zomaar gebruiken. Er zijn wel kosten verbonden aan het registreren van een merknaam. Meer hierover vind je via BOIP.
Sparren over je bedrijfsnaam?
Wil jij in contact komen met andere ondernemende vrouwen om onder andere te sparren over je bedrijfsnaam? Registreer je dan snel GRATIS als member voor onze Facebook community.