Verkoop succesvol je online cursus
Zo verkoop je succesvol je online cursus
09 april 2022 
6 min. leestijd

Zo verkoop je succesvol je online cursus

Je wilt impact maken en weet dat je dat kan gaan doen wanneer je een grotere groep tegelijk kan helpen. Een online cursus biedt jou deze mogelijkheid. Je kan namelijk met een online cursus op grote schaal mensen helpen met een bepaald probleem, waar jij de oplossing voor hebt. Je helpt als het ware jouw doelgroep van A naar B. 

In deze blog vertellen we je hoe jij je online cursus kan gaan verkopen, zodat je een stabiel inkomen kunt gaan realiseren. Of je nu lekker vanuit thuis werkt of de wereld rond reist, het wordt met een online cursus allemaal mogelijk! 

Waarom een online cursus maken? 

Een online cursus is een simpele en efficiënte manier om je inkomen vanuit een baan te vervangen en te werken vanuit je eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast is het een mooie manier om een grote groep mensen te helpen. Je zet eenmalig je expertise in; je maakt een reeks video’s en opdrachten waar de cursist mee aan de slag kan.  

De afgelopen twee jaar is de vraag naar online cursussen en trainingen gegroeid. We zaten vanwege de pandemie thuis, waardoor een studie of cursus op locatie volgen niet mogelijk was. De markt staat echter nog steeds in de kinderschoenen. Dat betekent dat er voor jou enorm veel kansen voor het oprapen liggen.  

Eerder maakten we voor jou een 8-stappenplan om aan de slag te gaan met jouw online cursus. Welke stappen dit precies zijn lees je terug in deze blog.  

Maar waar moet je nu eerst mee aan de slag en hoe zorg je ervoor dat je cursus écht verkocht wordt? Daar gaan we in deze blog verder op in.  

Jouw online cursus 

De eerste stap die jij neemt is: het ontwerpen van jouw online cursus. Bedenk voor wie jij de cursus maakt. Je maakt de cursus namelijk niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep. Het is daarom belangrijk om je in te leven in hen. Stel jezelf de vragen: waar zitten ze mee?, wat is hun uitdaging?, welk probleem hebben ze?, wat is de oplossing?; allemaal vragen waar jij antwoord op moet hebben. De oplossing voor het probleem dat zij hebben, is verpakt in jouw online cursus. Je wilt een transitie gaan realiseren en mensen van A naar B brengen. De transitie die zij doormaken, zorgt voor een succesvolle cursus.  

Deze transitie kan je realiseren door leerdoelen op te stellen. Wat wil je dat jouw cursist heeft geleerd wanneer zij de cursus heeft doorlopen? Deze doelen geven jou handvatten voor je cursusonderdelen. 

Natuurlijk mag een goede titel voor jouw online cursus niet ontbreken. Hoe concreter jij de titel hebt, hoe duidelijker wat je biedt en voor wie deze bestemd is. 

Een winstgevende cursus 

Om een winstgevende cursus neer te zetten zijn een aantal zaken essentieel. Wanneer je vanaf nul start, is het belangrijk om aan jouw bereik te werken en daarmee die van je cursus. Hoe groter het bereik, hoe meer mensen je zult aantrekken voor de cursus. Wij zijn groot voorstander van Instagram. Het is het ideale kanaal om, met de juiste strategie, te werken aan het vergroten van jouw bereik.  

Een ander essentieel onderdeel is de voorkant van jouw online cursus. Dit is iets wat cursusmakers vaak vergeten omdat ze te veel bezig zijn met de inhoud (en dus de achterkant) van de cursus. Door alle enthousiasme wordt de voorkant van de cursus vaak ‘vergeten’. Zie de voorkant van jouw cursus als de schil van jouw verdienmodel, waarin het volgende belangrijk is om vast te stellen:  

  • Wat wordt de prijs van je cursus? 
  • Hoeveel klanten heb je nodig om je doel te behalen?
  • Wat zet je precies op je verkooppagina?
  • Welke triggers vindt jouw doelgroep interessant en kun je verwerken op je verkooppagina? 

Dit zijn zaken die je al aan het begin, dus voor de daadwerkelijke verkoop, duidelijk moet hebben, zodat je kan voldoen aan de behoeften van je klant. Om daarmee succesvol een winstgevende cursus te creëren.  

Starten met verkopen 

Wist je dat je al kan starten met het verkopen van je cursus nog voordat je je cursus hebt gemaakt? Wij raden je aan om te starten met de verkoop van je cursus wanneer je het globale ontwerp voor je cursus hebt staan maar je cursus nog niet gemaakt hebt. Waarom? Niet alleen maar zodat jij geld verdient terwijl je de cursus maakt, dat is slechts een fijne bijkomstigheid. Je doet het vooral om te testen of jouw idee en concept aanslaat bij je doelgroep.  

De grootste fout van cursusmakers is dat ze enorm enthousiast zijn over hun idee en de cursus. Vervolgens gaan ze aan de slag met de inhoud, de werkboeken en de video’s, om er op het eind achter te komen dat de cursus niet aansluit op de behoeften van de doelgroep en daardoor niet verkoopt.

Om je cursus te verkopen zijn een aantal verkoopstrategieën die jij kunt gaan inzetten. We nemen je mee in 3 verkoopstrategieën die je bij Nowherdays ook leert. 

Strategie 1. 1-op-1 verkoopgesprekken 

Een beetje bellen is niet de manier om je cursus te verkopen. Wat wel werkt is om potentiële cursisten 1-op-1 te gaan benaderen en een kennismakingsgesprek met ze aan te gaan. Je bereikt potentiële cursisten bijvoorbeeld via Instagram dm’s of Facebook groepen. De drempel is daar heel laag. Door de juiste vragen te stellen en in te spelen op de behoeften van je potentiële cursist, kun je een verkoop realiseren. In de cursus Succesformule werken we met een speciaal ontworpen script om hoe je een kennismakingsgesprek voert en verkopen realiseert. Wij gebruiken dit script ook voor onze kennismakingsgesprekken. 

Strategie 2. Pre-sale 

Een andere manier om je cursus te verkopen is om deze in een pre-sale aan te bieden aan een grotere groep. Dit kun je bijvoorbeeld doen in een webinar, maar ook via je mailinglijst of middels social media ligt er een mooie kans om jouw online cursus te verkopen.   

Strategie 3. Live en evergreen lanceringen 

Ben je al wat ervaren in sales of heb je al een goede database met potentiële klanten? Dan kan je ervoor kiezen om een live lancering te doen. Denk aan een Masterclass waar je gratis waarde deelt m.b.t. het onderwerp van je online cursus en tijdens de Masterclass een mooie aanbod doet om aan de slag te gaan met je online cursus. Of je maakt er een evergreen lancering van. Dat betekent dat je cursus het hele jaar door te koop is.  

Resultaten meten: evalueren en aanpassen 

Wanneer je de eerste cursussen hebt verkocht, is het belangrijk om goed contact te onderhouden met je cursist. Vraag om feedback. Komen de resultaten overeen met de doelen die je vooraf had gesteld? Evalueer de feedback en ga aan de slag met het verbeteren van je cursus. Alleen zo zorg je ervoor dat jouw online cursus tot de beste van de markt behoort.  

Succesvol een cursus maken en verkopen 

Veel startende cursus makers struggelen met het maken en verkopen van hun cursus. Wat we vaak zien is dat het niet aan de motivatie van de startende cursus maker ligt, want mogelijk doe jij ook hard je best en wil je dolgraag jouw kennis verspreiden en mensen helpen. Het probleem is dat de nieuwe cursus makers niet precies weten waar ze moeten beginnen en daardoor niet snel resultaat behalen. Mogelijk heb je al flink wat gegoogelt, maar word je er niet veel wijzer van. Daarnaast wil je niet starten met het maken van onnodige kosten, zoals investeren in een dure website, een grafisch ontwerper voor je slides en werkboeken of een videograaf die jou helpt met je video’s. Dit alles kan je zo 10.000 euro kosten en vervolgens heb je nog geen cursus verkocht.  

Onze nieuwste cursus Succesformule helpt jou om succesvol een online cursus neer te zetten en succesvol te verkopen. De volledige cursus Succesformule bestaat uit 3 belangrijke pijlers. Deze 3 pijlers zorgen samen voor betalende klanten en een continue fulltime inkomen. 

Wanneer je kiest voor deze formule krijg je volledige toegang tot;

 Pijler 1. Maak & Verkoop je online cursus in 12 weken

  • Volledige toegang tot de 8 stappen om je eigen online cursus te maken & verkopen t.w.v. 997 euro
  • Bonus 1: Mock-up voor je online cursus t.w.v. 47 euro 
  • Bonus 2: Script voor je verkoopgesprek t.w.v. 97 euro 
  • Bonus 3: Cursus slide templates t.w.v. 97 euro 
  • Bonus 4: Werkboek template t.w.v. 97 euro  

Pijler 2. Vergroot je bereik op Instagram

  • Volledige toegang tot alle 7 modules van de cursus t.w.v. 497 euro 
  • Incl. persoonlijke content marketingstrategie
  • Bonus 1: Post templates t.w.v. 47 euro 
  • Bonus 2: Story templates t.w.v. 47 euro
  • Bonus 3: Reel templates t.w.v. 47 euro

Pijler 3. Passief inkomen met je online cursus

  • Volledige toegang tot alle 8 modules van de cursus t.w.v. 997 euro 
  • Bonus 1: Webinar slide template t.w.v. 97 euro 
  • Bonus 2: Voorbeeld webinar t.w.v. 47 euro 
  • Bonus 3: Funnel tracker t.w.v. 47 euro 
  • Bonus 4: Funnel checklist t.w.v. 47 euro  

Wil jij jouw eigen online cursus gaan maken en verkopen? Kies dan voor de cursus Succesformule zodat we samen aan de slag kunnen gaan en jij binnen no-time jouw eerste cursus verkoopt. Wat de cursus precies inhoudt en hoe je je aan kunt melden lees je hier.


”Together we will make a difference”    


Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:    

Instagram: @nowherdays 
 

Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays 

 

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen