Nog geen product, dienst of Social Media volgers? Begin met een pilot lancering. Met deze 7 simpele stappen haal je binnen no-time je eerste betalende klanten binnen.
Vaak zie ik ondernemers enorm hun best doen maar nog onvoldoende resultaat behalen. Dit komt eigenlijk altijd omdat hun verdienmodel nog onvoldoende staat om een succesvolle lancering te kunnen draaien. Wat ik daarmee bedoel? Het is van belang om een aantal zaken voor jezelf helder te hebben, zodat je lancering succesvol kan zijn. Zo moet je weten wie je wilt aanspreken (doelgroep) en wat je wilt aanbieden (product of dienst).
Aan de slag met een pilot lancering
Wat we vaak zien gebeuren, is dat veel ondernemers een hele complexe lancering gaan draaien zonder dat hun verdienmodel goed staat.
Wat we daarom in het Startup traject (geschikt voor startende ondernemers) doen, is vrouwen begeleiden bij een pilot lancering. Deze lancering kan je namelijk doen zonder dat je nog je product of dienst helemaal duidelijk hebt én zonder social media volgers of e-maillijst. En nu hoor ik je al denken… Maar dat is toch onmogelijk? En die reactie krijgen we vaak als we aan de slag gaan met startende ondernemers.
Aan de slag gaan met een pilot lancering heeft echter veel voordelen. Je kunt namelijk, voordat je veel kosten gaat maken, uittesten of je idee daadwerkelijk potentie heeft. Oftewel of er mensen zijn die je product of dienst willen kopen. Wel zo handig toch wanneer je iets nieuws wilt gaan starten?
Daarnaast is het altijd slimmer om je product of dienst uit te werken met feedback van je klanten i.p.v. dat je dit op je zolderkamer alleen aan het doen bent. Je aanbod wordt namelijk veel kwalitatiever met de feedback van je doelgroep.
Misschien heb je er nog nooit op deze manier naar gekeken en lijkt het je spannend om een pilot lancering te gaan doen. Om je al een eindje op weg te helpen, heb ik in deze nieuwe blog dé 7 stappen, die je moet zetten om een pilot lancering te starten, voor je klaargezet.
Stap 1
Bedenk waar jij goed in bent en wat jouw unieke vaardigheden en kwaliteiten zijn.
Stap 2
Bedenk wie je daarmee zou kunnen helpen (doelgroep).
Stap 3
Bedenk wat je zou kunnen aanbieden om hen te helpen van hun huidige situatie naar hun gewenste situatie te komen. Het gaat erom dat je het probleem en de oplossing van je doelgroep in kaart brengt en dit omvormt tot een concept van je product of dienst.
Stap 4
Bedenk waar je die mensen kunt vinden (via social media, de plaatselijke vereniging, Facebookgroepen etc.).
Stap 5
Geef iets van waarde gratis weg om mensen te laten kennismaken met jouw kennis en expertise, zodat mensen de waarde van, met jou samenwerken, zelf kunnen ervaren.
Stap 6
Stuur hen een onweerstaanbaar eenmalig pilot aanbod. Let op! Hetgeen je aanbiedt, hoeft nog niet ‘af’ te zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een online cursus wilt aanbieden, dan moet je in grote lijnen weten waar de cursus over gaat, maar hoef je de cursus nog niet gemaakt te hebben.
Stap 7
Lever je product/dienst aan je pilot klanten. Zorg ervoor dat je hen vooraf vraagt naar hun behoeften en gedurende de levering vraagt om feedback. Op deze manier creëer je het aanbod dat volledig past bij de behoeften van je doelgroep en terwijl jij je eerste product/dienst ontwikkelt, krijg je betaald.
Ik zeg, kom maar op met die tevreden pilot klanten! Na het bedienen van je eerste pilot klanten kan je je aanbod verder verbeteren en een volgende lancering starten.
Aan de slag met jouw bedrijf
Ik kan het me heel goed voorstellen dat je het nog lastig vindt om dit voor jezelf in te vullen. Sterker nog; je bent niet de enige, want zelf heb je vaak een blinde vlek voor je eigen talenten en kwaliteiten. Daarom hebben we iets tofs voor je. Je kunt nu gratis een groeigesprek aanvragen met Danielle en je pilot idee gratis aan haar voorleggen. Claim direct een plekje via www.nowherdays.nl/groeigesprek, want we hebben beperkt plekken beschikbaar.
Heb je een vraag over het Startup- of Groeitraject? Mail ons dan via support@nowherdays.nl. Daar helpen we je graag verder.
Hou deze blog volgende week in de gaten, want dan deel ik een aantal van onze actuele lanceercijfers met je. Meten = weten en ik hou ervan om alles gedurende de lancering te meten. Ik heb hier heel veel vragen over gekregen en heb besloten dit met je te delen. Dat heb ik nog nooit gedaan! Stay tuned…
Paulien
Happy Founder Nowherdays
”Together we will make a difference”
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays