Dé 4 fasen voor een Succesvolle Lancering - Nowherdays
Dé 4 fasen voor een Succesvolle Lancering
30 augustus 2021 
5 min. leestijd

Dé 4 fasen voor een Succesvolle Lancering

Heb jij ook zo’n hekel aan verkopen? De meeste ondernemers hebben hier een hekel aan. Logisch als je bedenkt dat je koude acquisitie moet doen en de hele dag een deksel op je neus krijgt. Wie wordt daar nou blij van?

Maar wat als ik je vertel dat er een andere manier van verkopen bestaat die waarschijnlijk veel beter bij je past? Een verkooptechniek die natuurlijker aanvoelt en 100% online kan, zodat je dit overal en te allen tijde kan doen? Deze verkooptechniek heeft alles voor mij veranderd. Van buffelen in de wijnhandel naar moeiteloos geld verdienen vanuit het buitenland. Deze verkooptechniek heet ‘lanceren’ en in deze blog vertel ik je er alles over.

Van traditionele verkoop naar lanceren

Je kent vast de traditionele manier van verkopen wel waarin wordt gezegd dat je potentiële klanten moet bellen en blijven ‘chasen’. In mijn loondienstbaan belde ik op een dag wel 50 bedrijven. En je raadt het misschien al, ik kreeg vaker een ‘nee’ dan een ‘ja’. En dan hebben we nog die vervelende netwerkborrels waar de meeste ondernemers niet heel blij van worden want vaak haal je hier helemaal geen resultaat uit en verspil je je tijd.

Het gevolg hiervan is mogelijk dat je een hekel aan verkopen krijgt en dat is doodzone! De traditionele manier van verkopen kost veel tijd (denk aan deur-tot-deur afgaan) en kost heel veel energie (je wordt de hele dag afgewezen).

Je bent namelijk ‘voet tussen de deur’ aan het proberen te krijgen bij potentiële klanten die vaak helemaal niet op je zitten te wachten! Zonde van jouw en hun tijd. Je wilt niet meer leuren om klanten en blijven hopen dat je zomaar een aantal nieuwe klanten krijgt. Stop dus met traditioneel verkopen en start met lanceren.

Bereik 10x meer potentiële klanten op een dag

Ik stopte met traditioneel verkopen en ging op zoek naar een andere verkoopmethode. Want wat nou als je 10x meer potentiële klanten per dag kunt bereiken? En dus 10x meer omzet zou kunnen realiseren? Dat moest mogelijk zijn, dacht ik maar niet op de manier waarop ik bezig was. Na een flinke zoektocht kwam ik uit op lanceren. Door te lanceren kan je namelijk oneindig meer potentiële klanten bereiken (online versus fysieke benadering) waardoor ook je omzet oneindig kan meegroeien en dat sprak mij wel aan.

Om een succesvolle lancering te doen moet je lancering uit 4 fasen bestaan. Welke fasen dat zijn dat ontdek je zo. Eerst zet ik nog even voor je op een rij wat precies het verschil is tussen traditioneel verkopen en lanceren.

Traditioneel verkopen

  • Bereik maximaal 8 potentiële klanten per dag (wanneer je iedereen fysiek af moet kost dat veel tijd en kan je maar weinig potentiële klanten per dag benaderen)
  • Lage conversie (9 van de 10 keer zit iemand niet op je te wachten, heeft diegene ook geen interesse in jouw aanbod en verkoop je niets)
  • Kost veel tijd (iedereen persoonlijk benaderen kost te veel tijd)
  • Geen selectie (vaak selecteren we alleen op demografische factoren bij een doelgroep maar niet of iemand behoefte heeft aan jouw product of dienst)

Lanceren

  • Bereik oneindig veel potentiële klanten per dag (doordat je online mensen aanspreekt kan je de massa bereiken)
  • Goede conversie (doordat je de taal spreekt van jouw doelgroep trek je de juiste mensen naar je toe die open staan voor jouw product of dienst en sneller geneigd zijn om klant bij je te worden)
  • Kost minder tijd (je kunt de massa met één boodschap aanspreken, het is heel schaalbaar)
  • Wel selectie (je weet zeker dat mensen op je zitten te wachten doordat je goed target op mensen met hetzelfde probleem of uitdaging en op zoek zijn naar een oplossing)

Door middel van een lancering trek je dus de juiste potentiële klanten naar je toe i.p.v. dat mensen je z.s.m. weer de deur wijzen. Je trekt mensen naar je toe die zitten te springen om jouw expertise en oplossing en hen ook echt verder kan helpen. Die mensen zitten ook echt te wachten op je product of dienst, waardoor je conversie verbetert (meer mensen worden daadwerkelijk klant). Door online te lanceren vergroot je ook nog eens je bereik, waardoor acquisitie doen schaalbaar wordt.

Lanceren is dus de manier om meer klanten, omzet en winst te realiseren.

Sta je te popelen om hiermee aan de slag te gaan? Bekijk voor een goede voorbereiding van je lancering ook onze blog over welke 5 stappen je moet nemen om een lanceerplan te maken.

Vervolgens kan je aan de slag met het uitdenken van je lancering en de 4 fasen waar een succesvolle lancering uit bestaat.

Fase 1: De pre-pre lancering

Dit is de aankondigingsfase waarin je je doelgroep opwarmt voor de lancering. Het is de bedoeling dat je ervoor zorgt dat mensen op het puntje van hun stoel gaan zitten als het op jouw content aankomt. Zorg er dus voor dat je continu triggert naar de waardevolle content die je deelt in fase 2. In deze fase ontvangen ze namelijk de waardevolle content gratis van jou in ruil voor een e-mailadres. Je zou in deze fase ook advertenties kunnen inzetten om potentiële klanten naar je toe te trekken.

Fase 2: De prelancering

In deze fase geef je veel waarde. Je laat zien dat je de expert bent binnen jouw vakgebied. Je kunt dit doen d.m.v. een challenge, webinar of e-book, maar denk ook aan een winactie wat goed kan werken voor een groter organisch bereik.

Fase 3: De lancering

Nadat je eerst gratis je kennis hebt gedeeld en mensen echt de waarde van een samenwerking met jou hebben kunnen zien/ervaren, is het tijd om in deze 3de fase je aanbod te doen. Dit moet een onweerstaanbaar aanbod zijn, zodat jouw potentiële klant er niet omheen kan. In deze fase is het ook belangrijk dat het aanbod op een bepaald moment eindigt en niet altijd beschikbaar is, zodat mensen de noodzaak voelen om te kopen.

 Fase 4: De post-lancering

Deze fase wordt vrijwel altijd overgeslagen en toch is dit de fase waar zo’n 50% van de omzet van de totale lancering wordt gedraaid, behoorlijk zonde dus! Je zult namelijk ervaren dat de meeste mensen in fase 3 niet kopen om bepaalde redenen. In fase 4 wil je zoveel mogelijk 1-op-1 contact zoeken met je potentiële klant, om erachter te komen wat die reden is, zodat je alsnog een interessant en passend aanbod kan doen. Wanneer er persoonlijk contact is, kunnen mensen hun vragen stellen, sneller besluiten of je aanbod bij hen past en kopen ze mogelijk alsnog. Je hebt immers hun gegevens, dus een follow-up is nu vrij gemakkelijk en noodzakelijk. Ook weet je in deze fase zeker dat dit iemand is die echt geïnteresseerd is in hetgeen je aanbiedt, aangezien diegene zich eerder heeft aangemeld voor de waarde die je in fase 2 hebt gegeven.

Je weet nu uit welke 4 fasen een succesvolle lancering bestaat. Ga jij aan de slag met het uitwerken van je eigen lancering? Onthoud dat alles in het begin even onwennig en uitzoeken is. Lanceren kan in het begin overweldigend zijn omdat er veel bij komt kijken.

We helpen je daarom graag om de eerste stappen te zetten richting je lancering. Meld je aan voor de gratis cursus ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’ die plaatsvindt van 13 t/m 18 september. Dan gaan we hier samen een week lang mee aan de slag.

(tekst gaat onder de afbeelding verder)

Vind je dit een interessant onderwerp? Volg mij dan de komende tijd intensief via Instagram, want daar deel ik dagelijks behind-the-scenes stories over onze komende lancering.

Tot volgende week, dan deel ik welke exacte lanceerformule ervoor heeft gezorgd dat wij met Nowherdays binnen 14 dagen 150.000 euro omzet hebben gedraaid. Stay tuned…

Paulien

Happy Founder Nowherdays

”Together we will make a difference”

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen