6 tips om effectief te netwerken
6 tips om effectief te netwerken
18 november 2018 
3 min. leestijd

6 tips om effectief te netwerken

Heb jij ook zo’n hekel aan netwerken? Als ondernemer weten we dat het erbij hoort. Je wilt immers dat zo veel mogelijk mensen jou en je bedrijf leren kennen.

Maar wat hebben we er een hekel aan om naar zo’n suf netwerk evenement te gaan. Je kent het wel, je loopt alleen de zaal binnen en scant de ruimte op zoek naar mensen met wie jij kennis zou willen maken.

Dan komt er iemand naar je toe gelopen en begint een praatje. Je hebt al snel door dat jullie niet veel voor elkaar kunnen betekenen maar je gesprekspartner praat maar door. Je komt er niet meer van af. Je wilt natuurlijk je fatsoen houden maar in je ooghoeken ben je op zoek naar iemand anders waarvan je hoopt dat die wel bij je doelgroep hoort. Zodra er een pauze in het gesprek valt, schiet je weg.

Zwaaien met visitekaartjes

Onlangs was ik zelf ook op een netwerkevenement en heb ik mij enorm gestoord aan iemand die zonder pardon bij iedereen stond te zwaaien met haar visitekaartje. Vreselijk vind ik dat. Van die mensen waarbij hun doel is tijdens zo’n evenement met zoveel mogelijk kaartjes te strooien.

Maar heeft dit dan het gewenste effect? Volgens mij niet. Zo iemand komt voor mij niet oprecht over. Vaak resulteert een middagje netwerken in een paar verloren uurtjes en is het resultaat nul.

Maar wat kan je nu wel doen om effectief te netwerken en het misschien nog leuk wordt om te doen ook. Ik heb 6 tips vanuit mijn eigen ervaring en experiment voor je op een rij gezet.

1. Stel jezelf een doel

Zonder doelen geen resultaat. Dus voordat je naar een netwerkevenement gaat stel je jezelf 1 of meerdere doelen. Wat wil je bereiken tijdens het evenement? Wil je nieuwe mensen leren kennen, e-mail adressen verzamelen? Of wil je dat mensen daadwerkelijk actie ondernemen en zich inschrijven voor je nieuwsbrief?

Wat is je doel? Schrijf het voor jezelf op.

2. Bezoek het juiste evenement

Wees kieskeurig naar welk netwerk evenement je gaat. En natuurlijk kies je het evenement waar jouw doelgroep goed vertegenwoordigd is. Het heeft echt geen zin om naar een evenement te gaan waarvan je van te voren niet goed weet wat je kunt verwachten. Laat je dus niet verrassen door de uitkomst, neem het heft in eigen hand en maak een bewuste keuze. Jouw tijd is immers schaars!

3. Bereid je voor

Wanneer je je doel(en) hebt opgeschreven en het juiste evenement hebt uitgekozen is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Wanneer bijvoorbeeld je doel is dat zoveel mogelijk mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief dan zal je iets moeten meenemen om mensen nieuwsgierig te maken zodat ze dit ook daadwerkelijk gaan doen.

Dit resultaat krijg je echt niet door ‘gewoon’ met je visitekaartje te zwaaien. Bedenk dus iets waar je doelgroep iets aan heeft. Kan je bijvoorbeeld een gratis intake-sessie geven of heb je interessante informatie wat je doelgroep graag ontvangt. Biedt dit dan aan. Geef een cadeautje weg tijdens het netwerken. Verkoop je heerlijke taarten? Neem stukjes mee om te laten proeven. Ik kan je verklappen dit maakt het al een stuk leuker!

Wat heb jij te bieden?

4. Do it! neem initiatief

Tijdens het evenement loop je naar iemand toe waarvan jij denkt dat het een interessante gesprekspartner is. Luister naar je intuïtie en ga erop af. Wacht niet totdat iemand naar jou toe komt maar neem het initiatief.

Stel jezelf voor en onderzoek of je iets voor elkaar kunt betekenen. Dit hoeft niet direct in een kooprelatie te zijn. Misschien kan je helpen mensen met elkaar te verbinden en zoekt je gesprekspartner een samenwerking met iemand die jij toevallig kent. Je hebt als ondernemer een groot netwerk, maak daar gebruik van.

Blijf in dit gesprek vooral jezelf en doe je niet voor als iemand anders, jij bent leuk zoals je bent.

5. Boek resultaat

Durf tegen je gesprekspartner te zeggen dat je graag nog andere mensen spreekt en blijf niet te lang hangen bij iemand waar je geen klik mee hebt. Het gaat er om dat jij je gestelde doelen behaald dus ga ook echt actief aan de slag en zit niet je tijd te verdoen aan de bar. Dan is het event voorbij en heb jij je gestelde doelen niet behaald.

6. Evalueer en doe het opnieuw

Evalueer aan het einde van het netwerk evenement of je je doelen hebt bereikt en bedenk voor jezelf wat je bij een volgend evenement wellicht anders wilt doen. Experimenteer wat wel en niet werkt en ga met jezelf de uitdaging aan om er ieder event meer uit te halen.

Plan direct na een netwerk evenement een volgend evenement in. Moet je je voorstellen hoeveel nieuwe contacten je op doet wanneer je iedere maand een evenement bezoekt en op dat evenement 25 mensen spreekt. Netwerken is een doorlopende activiteit in je bedrijf.

Ga direct aan de slag

Om je alvast op weg te helpen, ben ik erg nieuwsgierig wat jij te bieden hebt tijdens een netwerkevenement. Laat als reactie onder aan deze pagina weten wat jij kunt aanbieden en wellicht vind je via jouw reactie online al iemand waarmee je graag zou willen kennismaken.

Let’s do it! Succes.

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen