Succesvol ondernemen is het resultaat van verschillende factoren. Een van die factoren is het ondernemen in een nichemarkt. Je richt je op een specifiek deel van je branche en de daarbij behorende doelgroep.
Een branche en niche zijn niet hetzelfde, hier ontstaat regelmatig verwarring over. Om je een voorbeeld te geven, een branche is je vakgebied. Dat kan zijn marketing of fitness. Met een niche ga je hier dieper op in. Zo kan je als fitness nichemarkt hebben: vrouwen tussen 35 – 50 jaar, wonend in de randstad, vroeg in de overgang waardoor afvallen moeilijk gaat.
In deze blog geven we je tips voor het vinden van jouw perfecte niche. Let’s start!
Eerst moet je 3 zaken helder hebben: je doelgroep, de oplossing voor hun probleem en het resultaat dat je biedt.
Bepaal je doelgroep en ga nog iets dieper
Jouw doelgroep is je ideale klant. Wie wil je helpen? Zijn dat werkende moeders of jonge meisjes tussen 15 en 20 jaar? Wie deze groep ook is, wanneer je weet wie je wilt helpen, ben je al goed op weg. Ga nu iets dieper in op je doelgroep. Maak het specifieker. Zo kom je sneller tot een niche.
Welk probleem los je op en wat is het resultaat?
Welk probleem heeft je doelgroep? Door dit probleem inzichtelijk te maken, kom je steeds dichter bij je niche. Wat is de oplossing die jij hen biedt en het resultaat?
Door het combineren van de drie factoren hierboven, kom je al snel bij je niche.
Hoewel het vinden van je niche niet altijd even makkelijk is, zijn er wel een aantal tools die jou daarbij kunnen helpen.
LEES MEER: Van brainstorm naar een ideaal online bedrijfsidee
Tools om meer achter je niche te komen
SEMRush
Hiermee kun je een zoekwoordenonderzoek doen. Je vult je zoekwoord in en krijgt te zien hoe groot het zoekvolume is, hoe groot de nichemarkt is en wie je mogelijke concurrenten zijn. SEMRush is alleen betaald beschikbaar.
Google Trends
Met Google Trends kun je per land zien wat de trending zoekwoorden zijn van het moment. Je voert je eigen zoekwoord in en krijgt er een aantal resultaten uit, zoals gerelateerde zoekwoorden, gerelateerde onderwerpen en ook de interesse in het zoekwoord.
Google Keywordplanner
Met de keywordplanner kun je zien waar mensen naar op zoek zijn binnen deze zoekmachine. Je vult je onderwerp in en krijgt daar relevante zoekwoorden voor terug. Om hier gebruik van te maken, heb je wel een Google AdWords-account nodig.
Answer the Public
Je vindt hier enorm veel informatie over de meest gezochte zinnen en keywords in de categorieën ‘hoe’, ‘wat’, ‘welke’ en meer. Je krijg suggesties op basis van het door jou ingevoerde woord. Per dag kun je 1 zoekterm invullen. Met een betaalde versie is er uiteraard meer mogelijk.
Google autofill
Ken je dat, wanneer je op zoek bent naar iets in Google, dat je daar dan een rij met suggesties krijgt? Vaak staat daar iets tussen waar je in eerste instantie niet aan had gedacht. Probeer het en kijk wat tevoorschijn komt waar jij iets mee kunt.
Tot volgende week!
”Together we will make a difference”
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays