Waarom jij je doelgroep helder moet hebben

Weet jij wie je ideale klant is? Misschien heb je een vaag idee wie jouw doelgroep is, maar is dit nog niet helemaal helder. Om jouw doelgroep en je ideale klant beter te leren kennen, moet je zelf wat actie gaan ondernemen. Hoe beter je aanbod namelijk aansluit op de behoeftes van je ideale klant, hoe makkelijker de verkoop zal gaan.

Voordat je aan de slag gaat met het helder krijgen van je doelgroep, bepaal je eerst wat de niche wordt waarin je gaat ondernemen. Een niche is een specifiek deel van een branche. Om je een voorbeeld te geven, de ‘fitness-industrie’ is geen niche, maar ‘sportschoolhouders met een women only-vestiging’ is een niche. Een ander voorbeeld van een niche is bijvoorbeeld ‘de schoonheidsspecialist die alleen gebruik maakt van vegan-producten’. De overall branche is de schoonheidsindustrie.

Hoe je jouw perfecte niche vindt, lees je in ‘Word succesvol met de juiste niche’.

Klantonderzoek

Om je doelgroep en je ideale klant helder en scherp te hebben, is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen. Je ideale klant heeft heel wat uitdagingen. Door dit onderzoek uit te voeren, krijg je een goed beeld van je doelgroep. Naast alle demografische gegevens die je verzamelt, kom je ook écht achter de problemen waar ze tegenaan lopen. Door de vragen die je stelt (of dit nu 1-op-1 is of via een enquête) maak je ze ervan bewust dat het probleem er is. Veel ondernemers slaan deze stap over, maar we kunnen je vertellen dat het een superbelangrijke stap is. Je gaan namelijk je aanbod hierop finetunen.

LEES OOK: Van brainstorm naar ideaal online bedrijfsidee

Customer Journey

Elke potentiële klant doorloopt een proces wanneer ze jouw product afneemt, de customer journey of klantreis. Tijdens je klantonderzoek is het belangrijk om vragen te stellen die inzicht geven in dit proces. Dus waar gaan zij informatie opzoeken om het probleem op te lossen? Zoeken ze informatie in de vorm van video, reviews of op een andere manier? Dit is belangrijk om te weten, omdat het jou inzicht geeft op welk kanaal jij de focus kunt gaan leggen. Je wilt je klant de ultieme beleving in deze reis bieden, met als einddoel een blije klant die jouw dienst/product afneemt.

Je snapt wel dat dit onderdeel niet mag ontbreken in je onderneming. We snappen heel goed dat je in de startblokken staat om heel snel je aanbod te creëren en deze te verkopen. Alleen als jij niet helder hebt aan wie je dit aanbod wil verkopen, schiet je met losse flodders. Super zonde!

Nu zie ik je denken ‘Moet ik dan al zo snel bepalen wie mijn ideale klant is?’. Het antwoord is ja. Het gaat je namelijk enorm helpen om te ‘praten’ met deze klant. Je weet nu hoe jij jezelf kunt gaan presenteren richting je klant, denk aan de informatie op je website, in blogs en ook op je socials. Door het gebruik van het juiste beeld en de juiste teksten speel je veel makkelijker in op de behoeftes van je potentiële klant.

Maar…je zult altijd moeten bijschaven, want soms kom je erachter dat je aanbod vele malen beter aansluit op een ander doelgroep. Dan moet je weten aan welke knoppen te draaien. Zover is het nog lang niet, dus ga aan de slag met het inzichtelijk krijgen van je doelgroep, zodat jij beter je aanbod kan verkopen.

 

Heb jij je doelgroep helder? Laat het weten in de comments!

Tot volgende week!

”Together we will make a difference”

 

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays