3 redenen waarom je als ondernemer moet blijven investeren in je bedrijf
3 redenen waarom je als ondernemer moet blijven investeren in je bedrijf
26 mei 2020 
3 min. leestijd

3 redenen waarom je als ondernemer moet blijven investeren in je bedrijf

Waarom zou je investeren in je bedrijf? Als je het zo leest, denk je vast: ‘ja, waarom niet?’. Toch zijn veel girlbosses (to be) heel voorzichtig als het gaat om doen van investeringen. Ze hebben het geld niet, of ze vinden de investering te groot en te veel risico en doen het daarom toch maar niet. En dat is zonde!

De afgelopen weken hebben we het gehad over je money mindset, oftewel de de manier waarop jij naar geld kijkt en hoe je op basis van deze mindset omgaat met geld. We hebben geleerd dat om een positieve mindset te ontwikkelen, je moet gaan denken in overvloed in plaats van in belemmeringen. Hiermee zeggen we niet dat je gelijk duizenden euro’s moet gaan investeren, maar je kunt wel een positievere benadering tot het uitgeven van geld creëren.

Lees ook: 5 tips voor een positieve money mindset

Lees ook: 10 lees-, kijk- en luistertips voor het trainen van je money mindset

Daar willen we je met dit blog mee helpen door drie redenen op een rij te zetten waarom je als girlboss (to be) wel degelijk moet blijven investeren in je bedrijf, ook al heb je op dit moment niet veel geld of moet je nog starten. ‘Wie niet waagt, wie niet wint!’. Zolang je je verstand er maar bij houdt 😉

1. Zonder investering geen groei

Of je nu al een tijdje aan het ondernemen bent, of nog moet beginnen: om te kunnen groeien, zul je moeten investeren. Dat kan zijn in de vorm van scholing, zodat je nog meer een expert wordt op jouw vakgebied. Maar bijvoorbeeld ook het uitbesteden van taken binnen je bedrijf waar je te veel tijd aan kwijt bent en die niet jouw specialiteit zijn.

Bedenk eens voor jezelf: hoe meer kennis jij hebt van het vak dat je uitoefent, hoe geloofwaardiger je overkomt op je potentiële klanten. Al helemaal als je dit kunt onderbouwen met feiten, bijvoorbeeld een opleiding die je hebt gedaan, cursussen die je hebt gevolgd, boeken die je hebt gelezen. Hoe meer ervaring jij hebt, hoe meer je ook kunt vragen voor jouw diensten.

Daarnaast kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld een hekel hebt aan de boekhouding, of er misschien zelfs niks van snapt. Waarom zou je hier jouw kostbare tijd aan besteden, als je het ook kunt besteden aan zaken binnen je bedrijf waar je écht goed in bent? Dat brengt ons gelijk bij het volgende punt.

2. Tijd is ook geld

Je kunt heel veel tijd en frustratie kwijt zijn aan zelf het wiel proberen uit te vinden, maar soms is het beter om hier hulp bij in te schakelen. Dat kan zijn door iets volledig uit te besteden, zoals de boekhouding, het schrijven van teksten voor je website, het bouwen van je website, of het opzetten van je e-mailfunnels. Of je kunt er bijvoorbeeld een cursus in volgen, zodat je er in het vervolg minder tijd aan kwijt bent.

En heb je al eens gekeken naar handige hulpprogramma’s, die ervoor zorgen dat een deel van jouw bedrijfsprocessen wordt geautomatiseerd? Moneybird voor je boekhouding, MailBlue voor het versturen van je nieuwsbrieven en e-mailmarketing, of Phoenix website software waarmee in een handomdraai een winstgevende website in elkaar zet.

Laten wij als Nowherdays nu affiliate partner zijn van die laatste twee. 😉 Klik hier om een proefaccount aan te maken bij MailBlue en het programma 14 dagen gratis te testen. Klik hier voor een gratis proefperiode bij Phoenix gedurende 14 dagen.

3. De juiste investering verdient zichzelf terug

Waarom investeren ondernemers? Om er zelf beter van te worden, om hun kennis te vergroten, om hun klanten beter van dienst te kunnen zijn, noem maar op. En dat is precies wat je vervolgens uitstraalt. Volg je een salescursus, dan zal je zelfvertrouwen op dat gebied waarschijnlijk ook groeien, zul je zien dat je ook beter gaat verkopen. Volg je een verdiepingscursus op jouw vakgebied, bouw je nog meer kennis op waarmee je jouw klanten kunt helpen. Dat zien potentiële klanten vervolgens ook, waardoor ze eerder voor jou zullen kiezen. Win-win!

Schrijf voordat je besluit ergens in te investeren eens voor jezelf op: wat gaat het je op de lange termijn opleveren in tijd, geld of plezier? Brengt het je geen van deze drie uitkomsten? Niet doen. Maar al zou het je slechts één van de drie uitkomsten bieden, dan is het al de moeite van het overwegen waard toch?

Conclusie: blijf investeren, daar word je zelf beter van, je bedrijf blijft groeien en je klanten profiteren ervan!

Tot slot willen we je adviseren bij grote investeringen altijd van tevoren een plan te maken. Wat kan het je opleveren? Wat wil je dat het je oplevert? Neem echt even de tijd om dit goed te definiëren. Je beïnvloedt hiermee je mindset ten opzichte van de investering, maar je kan ook eventuele risico’s uitsluiten. Zie het als een beleggingsstrategie.

Over de schrijver
Nowherdays staat voor onafhankelijke vrouwen van nu. Het is onze missie om jou te helpen goed te kunnen leven van je bedrijf. We inspireren je op dit platform middels onze blog's en video's over (online) ondernemen. Met onze cursussen en opleidingstrajecten helpen we je een succesvol bedrijf te bouwen zodat jij meer (financiële) vrijheid ervaart.
Reactie plaatsen