Zo word je succesvoller met online marketing
Wil je je doelgroep goed bereiken, maak dan vooral gebruik van online marketing. Je ziet de term overal voorbijkomen, maar hebt soms geen idee wat het betekent. En we geven je gelijk. Online marketing is namelijk best breed.
Laten we eerst even uitleggen wat marketing, volgens NIMA, precies is:
“Marketing is de activiteit, regels, gewoonten en processen voor het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbod dat waarde vertegenwoordigt voor klanten, afnemers, partners en de maatschappij als geheel.”
Met online marketing maak je bij het promoten van je diensten of producten gebruik van het internet.
Marktonderzoek & Strategie
Voordat je aan de slag gaat met je online marketing is het verstandig om de markt en je doelgroep goed te begrijpen. Dit kan je doen door middel van marktonderzoek. Je krijgt inzicht in de problemen van je doelgroep en de oplossingen die in de markt geboden worden. Hier kan jij vervolgens je strategie op aanpassen.
Sterke positionering
Vraag je je soms af waarom jij minder klanten trekt dan jouw concurrent? Door jezelf te onderscheiden van je concurrentie, zorg je ervoor dat je opvalt in de markt. Een sterke positionering helpt bij je zichtbaarheid. Positioneren is de manier waarop jij je diensten en jezelf in de markt zet. Je claimt je eigen plek in de markt.
Lees ook: Dé 15 onderdelen voor een succesvol bedrijf
Word dé expert
Wanneer jij als expert gezien wilt worden, is het van belang dat jij alle ins & outs van je markt en vakgebied weet. Omring je met andere experts in jouw vakgebied en ga in gesprek met ze. Lees blogs en interviews van hen. Ga zelf ook aan de slag met zakelijk bloggen, het geven van webinars en interviews. Het vergroot je expertstatus. Wil je in contact komen met andere experts, dan hebben we deze 3 tips voor je:
1. Maak een top 10 lijst van experts in jouw vakgebied
2. Zet ze op volgorde en bepaal wie jouw nummer 1 is.
3. Benader nummer 10 en nodig hem/haar uit voor een interview.
Wees niet bescheiden. Wanneer je hier consequent mee aan de slag gaan bouw je een mooi netwerk op. Wanneer je weet wie je doelgroep is en jij je positie in de markt hebt geclaimd, kun je ook aan de slag met een weggever.
De weggever
Je weggever is onderdeel van je online communicatie. Je geeft hiermee gratis waarde weg aan je doelgroep. ‘Waarom?’ horen we je denken. Dit doe je omdat je doelgroep kennis met je moet maken. Je moet het vertrouwen winnen van je klant zodat zij uiteindelijk overgaan tot daadwerkelijke koop.
3 voorbeelden van gratis weggevers:
1. E-book
2. Webinar
3. Checklist
Houd je weggever simpel en interessant. Geef waarde en trigger die nieuwsgierigheid. Je wilt dat degene die het download uiteindelijk bij jou terugkomt voor een van je diensten/producten.
Social Media
Wat niet in je online marketing mag ontbreken, is natuurlijk social media. Hiermee kun je je zichtbaarheid en bereik enorm vergroten. Denk aan Facebook, Instagram, Twitter maar ook LinkedIn en Pinterest zijn goede kanalen. Bepaal eerst waar je doelgroep zich bevindt én wat je doel is met het kanaal. Richt je je op relatie-opbouw, op leads of op sales? Wanneer je dit inzichtelijk hebt, kan makkelijk een strategie erop loslaten.
Zoals je kunt lezen, biedt online marketing enorm veel mogelijkheden. We kunnen ons voorstellen dat je hier een beetje overwhelmed van bent geraakt en wel wat handvatten kunt gebruiken.
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays