Meer klanten, omzet en winst? Start met Lanceren met dit 5 stappenplan
Heel veel ondernemers vinden het spannend en lastig om hun product of dienst te verkopen. Dat komt helaas vaak omdat ze op een verouderde verkoopmanier hun producten of diensten aan de man proberen te brengen. Deze manier van verkopen brengt continue afwijzing met zich mee, mensen zitten namelijk vaak niet op je te wachten waardoor verkopen iets wordt waar je je liever niet mee bezig houdt.
Toch zul je er als ondernemer aan moeten geloven om met verkopen bezig te zijn. Verkopen is namelijk de belangrijkste drijfveer voor het runnen van een succesvol bedrijf. Je hebt natuurlijk voldoende klanten nodig om je bedrijf draaiende te houden en te laten groeien.
Wil jij weer lol krijgen in verkopen en meer klanten naar je toe trekken? In deze blog lees je hoe ik bij Nowherdays al jarenlang de verkoopmethode ‘Lanceren’ inzetten om continue te blijven groeien.
Wat is lanceren?
Lanceren is een methode om jouw product of dienst te verkopen. Het geeft je omzet een boost, want je focus ligt gedurende een bepaalde periode volledig op verkopen. Iedere lancering heeft een begin en een eind, het is vooral heel belangrijk dat het aanbod aan het einde van de periode ook echt eindigt zodat mensen alleen gedurende de lanceerperiode van jouw speciale aanbod gebruik kunnen maken. Deze periode kan variëren van een paar dagen tot een paar weken. Het mooie van deze verkoopmethode is dat je het ook kunt inzetten voor jouw bestaande producten en diensten en dus niet alleen voor nieuwe producten of diensten. Je kunt er dus voor kiezen om dezelfde producten continu te blijven lanceren.
Door te werken met lanceringen, heb je zelf de regie in handen wanneer er verkopen binnenkomen. Op deze manier heb je dus meer grip op je omzet.
LEES OOK: 5 stappen om te werken aan je sales mindset
Lanceringen heb je in verschillende soorten en maten. Het prettige daarvan is dat je jouw lancering daardoor heel persoonlijk kunt maken zodat het echt bij jou past. Een onderdeel van een lancering kan bijvoorbeeld een webinar zijn of een challenge. Het uiteindelijke doel is om je product of dienst te verkopen.
De reden waarom ik een enorme fan ben van lanceren is, naast dat het je omzet een boost geeft, je je gedurende die periode volledig kunt focussen op de verkoop van jouw product of dienst. Jij bepaalt zelf welk moment dat is en op die manier hoef je niet iedere dag met verkopen bezig te zijn maar alleen gedurende de periode dat jij gepland hebt. Daarnaast vergroot je je bereik zoals het aantal volgers op social media en je e-maillijst. Door continue te blijven lanceren blijft ook je bereik verder groeien en groeit alles bij iedere lancering mee.
Zo start je met lanceren
Je kunt al starten met lanceren zonder dat je een product of dienst volledig hebt ontwikkeld of een enorme mailinglijst hebt. Deze vorm van lanceren noem ik een pilotlancering en is perfect geschikt voor startende ondernemers. In deze lancering test je voornamelijk wat wel werkt en wat niet. Gedurende je pilotlancering ontwikkel je de eerste versie van je product of dienst. Na de lancering verwerk je vervolgens alle feedback, zodat je volgende lancering nóg beter is dan de voorgaande. Op deze manier kan je continu verbeteren en je lancering steeds groter laten groeien.
Ik ben zelf ook met kleine lanceringen gestart en draai nu grotere lanceringen waarmee we 150.000 euro omzet realiseren binnen 14 dagen. Een van de belangrijkste dingen als je ook wilt gaan lanceren is om te starten met een goede voorbereiding. Wil je meer klanten, omzet en winst realiseren? Start dan met lanceren middels dit 5 stappenplan.
De 5 stappen voor een goede voorbereiding
Je lanceerplan bestaat uit de volgende 5 stappen:
- Stap 1: Story. Kies een thema/verhaal;
- Stap 2: Middelen. Kies de middelen en bepaal op welke momenten je die inzet;
- Stap 3: Planning. Maak een planning en lijst van alle benodigdheden;
- Stap 4: Content. Creëer alle content voor de lancering;
- Stap 5: Actie. Instrueer je team of delegeer taken.
Natuurlijk ben je benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet. Ik geef je, aan de hand van de 5 stappen, een voorbeeld van een pilotlancering die je kunt doen wanneer je al een product of dienst hebt en een klein bereik op social media. Laten we zeggen dat je vrouwen wilt helpen met afvallen en gezonder worden.
Stap 1: Story. Kies een probleem, uitdaging of thema wat speelt bij je doelgroep; dit kan voor ons voorbeeld zijn de maand januari (na de feestdagen) wanneer men zich voorneemt om gezonder te leven. Het thema is dan een paar kilo kwijtraken na de feestdagen en gezond het nieuwe jaar starten.
Stap 2: Middelen. Je kiest er bijvoorbeeld voor om social media te gaan inzetten (Instagram, Facebook, LinkedIn) en je e-maillijst. Misschien heb je een aantal klanten eerder 1-op-1 geholpen en daarvan heb je mogelijk een e-mailadres. Verzamel alle e-mailadressen die je hebt en maak een lijstje. Al kan je maar 50 e-mailadressen verzamelen, daar kan je al mee starten.
Stap 3: Planning. Wanneer ga je de lancering plannen? Maak voor jezelf een concrete planning. Hou er in je planning rekening mee dat een lancering 2 tot 4 weken duurt, zonder voorbereiding. Volgende week deel ik met je welke fasen belangrijk zijn tijdens een lancering, zodat je een nog betere planning kunt maken. Zorg er dus in dit voorbeeld voor dat je bijvoorbeeld in november/december je voorbereidingen doet en in januari je lancering plant.
Stap 4: Content. Welke waarde kan je geven aan je potentiële klanten? Welke kennis kan je delen? Kan je een webinar geven met 5 tips hoe je na de decembermaand kunt afvallen? Kan je een e-book schrijven? Of wat dacht je van een challenge met een groep vrouwen in het geval van ons voorbeeld om samen een week lang aan de slag te gaan met een gezonde lifestyle?
Stap 5: Actie. Schrijf alle acties op die nodig zijn om de lancering voor te bereiden. Maak eerst een keuze hoe je lancering er precies uit gaat zien en schrijf dan alle acties die je moet doen uit. Denk aan; webinarslides maken, e-mails schrijven en inplannen, social media posts schrijven en inplannen en websitepagina’s maken.
Zoals je ziet is een goede voorbereiding voor je lancering essentieel. Er gaat veel tijd en energie in zitten. Er zijn veel acties nodig om een succesvolle lancering te doen. In het begin is het even wennen en moet je het lanceren onder de knie krijgen maar als je even verder bent en de kneepjes van het vak leert kennen dan gaat er een wereld voor je open. Een wereld van meer financiële vrijheid en rust in je bedrijf.
Vind je dit een interessant onderwerp? Volg mij dan de komende tijd intensief via Instagram, want daar deel ik dagelijks behind-the-scenes stories over onze lancering.
Ga ook zelf aan de slag
Wil je zelf ook leren lanceren en hier meer over ontdekken? Meld je dan aan voor de gratis cursus ‘Bouw een Succesvol Bedrijf’ die plaatsvindt van 13 t/m 18 september. Dan gaan we hier samen een week lang mee aan de slag.
“DOEN! Deze cursus helpt je om te leren waar je wanneer mee aan de slag moet en een strategische fundering onder je bedrijf te leggen. Zodat je echt geld ermee gaat verdienen. Van hoop marketing naar een goedlopend bedrijf.” – Irene Boersma
Superleuk om je tijdens de gratis cursus te spreken. Laat me onderaan deze blog weten of je ook aan de slag gaat met je eigen lancering en waar je meer over wilt weten.
Tot volgende week! Dan deel ik met je uit welke fasen een succesvolle lancering bestaat én onthul ik dé belangrijkste fase van een succesvolle lancering die bijna iedere ondernemer overslaat en daardoor minimaal 50% omzet van de totale lancering misloopt. Stay tuned, ik spreek je volgende week…
Paulien
Happy Founder Nowherdays
”Together we will make a difference”
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays