3 Tips om jouw bedrijfsconcept uit te werken
Bij het opstarten van een nieuw bedrijf heb je een aantal zaken die je op orde moet hebben. Een daarvan is een goed bedrijfsconcept. Het is belangrijk om een idee en concept te kiezen dat bij jou past. Je wilt toch niet na een half jaar zeggen ‘Oh, dit pas toch niet bij mij’. Een goed concept kiezen vergt wat inspanning en aandacht van je.
In het blog Ideeën genereren voor jouw online bedrijf hebben we het gehad over je oriënteren op verdienmodellen maar ook hoe je door middel van een brainstormsessie tot flink wat ideeën komt. In dit blog geven we tips hoe jij jouw bedrijfsconcept goed en helder neer kan zetten.
Tip 1. Schrappen, schrappen en nog meer schrappen
Om tot jouw ideale idee te komen moet je gaan schrappen in je lijst. Het belangrijkste criterium is ‘met dit idee kan ik geld verdienen’, alles wat hierbuiten valt streep je weg. Je zult ook hobby’s genoteerd hebben. Natuurlijk zijn er hobby’s waar je je werk van kan maken, maar dat is niet altijd het geval. Wil je dag in, dag uit je hobby uitoefenen? Ja? Go for it! Nee? Dan schrappen. Wees kritisch op jouw lijst met ideeën.
Tip 2. Het ideale verdienmodel
In ons vorige blog lieten we je al kennis maken met diverse online verdienmodellen. Er zijn zoveel verdienmodellen die je kunt gebruiken. Je kan er ook voor kiezen om zelf een verdienmodel te ontwikkelen. Leg de verschillende verdienmodellen naast elkaar en kijk er realistisch en kritisch naar. Uiteindelijk moet jij je geld ermee verdienen.
Lees ook: 5 Redenen om vandaag nog te starten als ondernemer
Tip 3. Baken jouw ideale doelgroep af
Zonder kopers geen inkomsten. Maar aan wie verkoop jij? Weet jij wie jouw klant is? Maak een overzicht met alles wat er in je opkomt wanneer het om je doelgroep gaat. Noteer naast demografische gegevens ook tegen welk probleem jouw doelgroep aanloopt. Waar zit hun pijn en hoe los jij dat op met jouw dienst/product?
Je bedrijfsconcept uitwerken draait allemaal om de juiste keuzes maken. Een goed concept is helder, krachtig en gaat lange tijd mee. Alle aspecten moeten kloppen: je concept geeft inzicht in wat jouw bedrijf doet en op welke manier. Het moet helder en duidelijk zijn en de belofte aan je doelgroep waarmaken.
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays