10 manieren om meer uit je sales te halen
De meeste vrouwelijke ondernemers vinden het lastig om zich met sales bezig te houden. We vinden het lastig om ons aanbod te verkopen. Waar dat aan ligt? We hebben een verkeerd beeld van sales: we willen iemand niet ‘lastigvallen’ of willen niet ‘opdringerig’ overkomen met een salespraatje.
Dat snappen we bij Nowherdays heel goed. Dit zijn echter overtuigingen die je bij jezelf weg kunt nemen. Sales is de sleutel voor het succes van je bedrijf. Zonder verkoop van jouw aanbod, geen klanten.
LEES OOK: 5 stappen om te werken aan je sales mindset
Door de juiste vaardigheden in te zetten, kun je jouw sales een heel stuk makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan goede kennis over de markt, over je doelgroep en je inlevingsvermogen. Naast deze vaardigheden, is er ook een aantal factoren die jou kunnen helpen met meer verkoop, oftewel conversie, te realiseren.
Het is daarom belangrijk om deze factoren zoveel mogelijk mee te nemen in jouw manier van verkopen, zodat je meer conversie krijgt.
We zetten 10 van deze factoren op een rij voor je:
1. Creëer schaarste
Schaarste betekent dat het op kan raken. Geef je een (betaalde) webinar? Dan kun je bewerkstelligen door een maximaal aantal plekken aan te bieden. Heb je een nieuw aanbod? Laat dan je aanbieding gelden tot een bepaalde datum.
2. Bied bonussen
Mensen houden van extra dingen krijgen. Dit werkt vooral wanneer ze het gevoel hebben dat ze anders iets missen. Het FOMO (fear-of-missing-out) gevoel. Bied een extra 1-op-1 call of een bijbehorend product. De klantwaardering hiervoor is heel hoog.
3. Bied je dienst/product aan met korting
We houden allemaal van korting. Kortingen werken goed wanneer je bezig bent met een lancering van je dienst of product. Net als in de supermarkt: van …. voor …. (dat doen ze niet voor niets, mensen houden van het idee dat ze een koopje hebben gescoord).
4. Kies een gunstige prijs
Een goede prijs kiezen is iets psychologisch. Vaak werkt een 5 of een 7 op het eind goed. Het heeft een bepaalde impact op je klant, zowel visueel als in het gevoel. Kies dus een slimme prijs. Ga bijvoorbeeld voor 997 euro in plaats van 1000 euro. Zie je het verschil?
5. Maak gebruik van reviews
Reviews zijn zo belangrijk. Potentiële klanten willen niet alleen van het bedrijf horen dat hun product of dienst goed is, maar vooral van andere mensen. Het draagt namelijk enorm bij aan je geloofwaardigheid en je professionaliteit. Zet dat dus in!
6. Raak de emotie
80% van de aankopen worden gedaan op emotie, niet op feiten. In je verkoop wil je het dus niet alleen maar over de feitelijkheden hebben (bijv. wat de klant krijgt), maar vooral de emotie raken: benoem het resultaat. Leg uit hoe ze van A (de huidige situatie) naar B (de gewenste situatie) komen en maak connectie.
7. Anker je product
Creëer een anker voor je potentiële klant. Dat doe je door de normale (hogere) prijs van je aanbod eerst te zeggen. Daarmee geef je aan wat het waard is. Bijvoorbeeld: “Normaal kost dit product…, maar vandaag is er een speciaal aanbod van …”. Laat dus je duurste product eerst zien zodat je potentiële klant dat bedrag als uitgangspunt neemt.
LEES OOK: 7 Salesvaardigheden die cruciaal zijn tijdens verkoopgesprekken
8. Simpel koopproces
Zorg dat je koopproces super simpel is, anders haken mensen af. Maak het niet onnodig ingewikkeld. Stel een goede landingspagina op en koppel daar je betaalsysteem aan.
9. Resultaat
Mensen willen snel resultaat zien. Stuur ze daarom altijd gelijk een bevestiging per mail. Na de aankoop kan er altijd een kleine twijfel ontstaan. Daarom wil je meteen iets van resultaat laten zien, waardoor ze worden gerustgesteld.
10. Onverwachte verrassingen
Zorg voor onverwachte verrassingen door bijvoorbeeld te zeggen: ‘We hebben nog een leuke verrassing voor je in petto’. Ze denken dan snel: ‘Wat leuk! dat wil ik!’
Zet jij deze factoren al in?
Tot volgende week!
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays