Heel veel ondernemers zeggen hun 9 tot 5 baan op om als ondernemer een bepaalde vrijheid te ervaren. Vrijheid om je eigen uren in te delen, vrijheid om zelf te bepalen met wie je samenwerkt en financiële vrijheid. Dat jij de ambitie hebt om te groeien en je bedrijf succesvol te maken, geloven we direct.
De realiteit is vaak anders: een werkweek van 60 uur is geen uitzondering. De weekenden vrij? Dat heb je lang niet gehad. Je werkt uurtje-factuurtje, maar het plezier in je werk ebt weg. Als je hier geen structuur en focus in brengt, zul je merken dat je te veel voor je bedrijf werkt in plaats van in je bedrijf. Het gevolg: je raakt helemaal verstrikt in je onderneming.
Pak de regie terug! Sommige keuzes zijn enorm spannend, dat begrijpen we maar al te goed. Breng die focus terug. Hoe? Door je business- en verdienmodel in kaart te brengen.
Heb jij scherp met welk verdienmodel je werkt? Door van uurtje-factuurtje over te schakelen naar een schaalbaar verdienmodel, ga je slimmer werken aan de groei van je online bedrijf.
LEES OOK: 3 tips voor het behalen van meer resultaat
Wat is een schaalbaar verdienmodel?
Een schaalbaar verdienmodel is een manier om meer geld te verdienen zonder dat jij daar veel extra tijd en energie in investeert. Deze schaalbaarheid zorgt ervoor dat jij snel en makkelijk kunt inspelen op de veranderingen in je bedrijf. Gaat het economisch niet goed, dan kan je jouw verdienmodel daarop aanpassen. Merk je dat het aantal klanten toeneemt? Ook dan kan je met je verdienmodel daar goed op inspelen.
Twijfel je of een schaalbaar verdienmodel mogelijk is voor jouw vakgebied? Ga op onderzoek uit. Maak inzichtelijk wat de concurrent biedt en waar voor jou kansen liggen.
Denk groot en creatief
Hoe pak je dit aan en waar liggen er voor jou als online ondernemer kansen om te groeien? Wees niet bang om groot en creatief te denken. Afstappen van je uurtje-factuurtje is al een goede stap die je neemt. Processen automatiseren is een onderdeel van een goed schaalbaar verdienmodel. Wees niet bang om bepaalde processen te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan je sales- en marketingstrategie. Een goede salesfunnel kan ervoor zorgen dat jij op regelmatige basis klanten voor je online training binnenhaalt. Wanneer je ervoor zorgt dat deze klanten uiteindelijk ingaan op je aanbod, heb jij met minimale effort een klant binnengehaald. Het voordeel hiervan is dat je klant al ervaring heeft met hoe jij werkt en de kwaliteit van je aanbod. De drempel om met jou in zee te gaan is een stuk lager geworden dan wanneer jij mensen benadert die nog geen training bij je gevolgd hebben.
Welk schaalbaar verdienmodel past bij jou?
Het werken met het uurtje-factuurtjemodel is geen slecht model. Ben je copywriter of journalist dan is het heel normaal om zo te werken. Maar wanneer je meer geld wil verdienen, wordt het met dit verdienmodel iets lastiger, omdat je op een gegeven moment je prijs al maximaal hebt verhoogd. We zetten 4 voorbeelden van schaalbare verdienmodellen op een rij voor je.
1. Groepstraject
Vind jij dat je je klant enorm veel te bieden hebt? Bied dan een goed groepstraject aan, waar je de klant meeneemt naar haar doel. Gaandeweg kun je de training aanpassen aan de hand van de feedback die je ontvangt. Vraag hier actief naar. Wanneer je momenteel een 1-op-1 traject aanbiedt, is je verdienmodel nog niet schaalbaar. Een volgende stap is om hetzelfde aanbod aan te bieden in groepsverband. Hierdoor wordt jouw verdienmodel vrij makkelijk schaalbaar.
2. Verzamel je kennis en maak een online cursus
Geef je bijvoorbeeld 1-op-1 advies als consultant of coach je mensen? Een online cursus ontwikkel je eenmalig waarna je deze keer op keer kunt verkopen, dus ook terwijl je op het strand ligt. In plaats van dat je 1-op-1 mensen helpt verzamel je je kennis en maak je een stappenplan of eigen methode. Van dit stappenplan maak je vervolgens lessen en opdrachten. De cursus kan je steeds verbeteren waardoor je product/dienst steeds waardevoller voor je klanten wordt. Daarnaast krijg je meer tijd vrij in je agenda voor het werven van nieuwe klanten en het doen van marketing. Je online cursus kan je 10x, 100x en ook 1000x verkopen! Het is dus een enorm schaalbaar verdienmodel.
3. Memberschip
Bied een membership aan. Bedrijven zoals Hello Fresh, Picnic en Netflix doen dit al jaren. Jij kunt als online ondernemer goed inspelen op de vraag naar dit model. Heb je een trouwe community? Bied ze een exclusief membership waarin je veel dieper ingaat op de materie, meer kennis biedt door elke maand live te gaan. Mogelijkheden hiervoor zijn er genoeg.
4. Een freemium
Dit is een combinatie van een gratis (free) en een betaald (premium) aanbod. Veel startups en app-ontwikkelaars maken hier gebruik van. Voorbeelden zijn Spotify, Canva en LinkedIn. Het gratis aanbod werkt goed, maar het wil de klant optimaal gebruik maken van je product dan heeft zij de mogelijkheid om een betaalde versie aan te schaffen.
Misschien denk je ‘Ja hier kan ik wel wat mee’ en is een schaalbaar verdienmodel model het perfecte model. Waar het om draait is dat jij goed verdient met jouw verdienmodel. Waar word jij happy van en wat werkt voor jou?
Hoe meer vrijheid jij voor jezelf creëert, hoe meer tijd jij over hebt en hoe gelukkiger jij bent als ondernemer. Heb jij al nagedacht over welk schaalbaar verdienmodel bij jou past en hoe jij je bedrijf succesvol kunt gaan profileren? We zijn benieuwd. Laat het weten in de reactie hieronder!
Tot volgende week!
”Together we will make a difference”
Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:
Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays