Zo creëer je je eigen product of dienst

Een succesvol bedrijf opbouwen kan wanneer je een ijzersterk product of dienst aanbiedt. Veel ondernemers maken de fout om maanden, soms wel jarenlang, hun aanbod te perfectioneren. Wanneer je net begin met ondernemen is het niet slim om je aanbod meteen te perfectioneren. Je leert namelijk gaandeweg waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wanneer jouw klant aan de slag gaat met jouw product zul je feedback ontvangen. Deze feedback kan je vervolgens verwerken om zo je aanbod te verbeteren. Het allemaal in één keer goed neerzetten is dus niet realistisch en ook eigenlijk helemaal niet zo slim.

Creëer jouw eigen product 

Er zijn een aantal redenen waarom je een eigen product* wilt creëren. Een aantal voordelen zijn:

  • Je kunt een product creëren vanuit jouw unieke passie, talent en kwaliteiten
  • Je hoeft niet te concurreren op prijs want jouw product is uniek;
  • Je kunt je eigen methode creëren en al je creativiteit kwijt in je eigen product
  • En… je bouwt aan je eigen merk.

*Het is goed om hier nog even te benadrukken dat we met een product zowel een dienst als product bedoelen. We bedoelen hier dus niet alleen fysieke producten. We geloven erin dat een slimme ondernemer een schaalbaar product creëert zodat je een eigen unieke positie in de markt verkrijgt en je bedrijf kunt laten groeien.  

In deze blog deel ik je mijn unieke 10-stappenmodel om jouw eigen product te creëren. Het is voor een ondernemer interessant om aan de slag te gaan met het creëren van een eigen product. Hierbij is het belangrijk dat je een eigen draai kunt geven aan datgene wat je aanbiedt, zodat het echt een uniek product wordt. Wanneer je namelijk exact hetzelfde product verkoopt als je concurrent, dan concurreer je eigenlijk alleen maar op prijsniveau. Concurreren op prijs is niet de beste strategie, want je wilt ook kwaliteit bieden voor de juiste prijs en niet alleen maar de goedkoopste zijn. Daarnaast is het belangrijk om een schaalbaar product te creëren. Hoe je dat doet, vertel ik je in deze eerder geschreven blog.

Het unieke 10-stappenmodel  

Met dit 10-stappenmodel kan je binnen no-time jouw eigen product creëren.

Stap 1. Je doelgroep omschrijven 

Weet jij wie jouw doelgroep is? Doe onderzoek en ga met je doelgroep in gesprek. Benader mensen die tot je doelgroep behoren en stel hen vragen. Op die manier weet je zeker dat je niet de verkeerde aannames doet en op basis van die verkeerde aannames je product ontwikkelt.

Stap 2. Je persona omschrijven 

Met de uitkomsten van jouw doelgroeponderzoek kan je een persona (jouw ideale klant) omschrijven. Doe dit uitgebreid. Beschrijf de demografische gegevens (leeftijd, waar woont ze etc.), haar hobby’s, hoe zij woont en hoe zij haar ideale leven voor zich ziet.

Stap 3. Jouw unieke hulp 

Wanneer je je persona hebt vormgegeven kan je aan de slag met het beschrijven van de unieke hulp die jij biedt. Welke transformatie breng jij in het leven van je doelgroep?

Stap 4. In gesprek met je potentiële klant 

Het is waarschijnlijk niet je meest favoriete bezigheid om mensen te interviewen over hun dromen en angsten, maar dit is wel één van de belangrijkste stappen in dit proces. Door dit te doen, leer je je doelgroep echt kennen. Mijn advies: Denk er niet te veel na, doe het gewoon.

Stap 5. Jouw unieke product ontwikkelen 

Een van de geheimen van een succesvol product is dat je een product creëert waar de markt op zit te wachten. Hoe weet je nu of je doelgroep zit te wachten op jouw product? Dit doe je door onderzoek te doen. Ga naar fora en Facebookgroepen zoals onze Dutch Girlboss Community en spreek je doelgroep aan om hun behoefte te achterhalen.

Stap 6. Marktonderzoek 

Zonder marktonderzoek ben je een van de velen. Je kunt je onderscheiden wanneer je weet wat er allemaal wordt aangeboden in je markt. Wat zie je voorbij komen? Over welke onderwerpen in jouw branche wordt veel geschreven? Op deze manier kan je zoeken naar een gat in de markt. Kijk of je iets ontdekt wat je aanspreekt en nog niet veel wordt aangeboden.

Stap 7. Definieer jouw product(en) 

Wat voor soort product ga je aanbieden? Ga je voor een high end product dat je exclusief maakt voor een selecte doelgroep? Of ga je voor een low end product wat toegankelijk is voor een veel grotere groep mensen? Ga na wat er in jouw markt wordt aangeboden en wat dit voor jou kan betekenen.

Stap 8. Bepaal je prijzen 

Wees niet te voorzichtig met het bepalen van je prijs! Denk niet te lang na over de prijsbepaling. Er zijn meerdere manieren om jouw prijs te berekenen. Een van de manieren is om de prijs te gaan berekenen op basis van de kosten; zowel directe als indirecte kosten. In ons Startup- en Groeitraject gaan we hier dieper op in zodat jij exact jouw prijs kunt berekenen. Mijn tip: Sta voor je waarde!

Stap 9. Product checklist  

Wil je controleren of je product helemaal klopt? Doe dan deze laatste check:

  • Is je doelgroep helder?
  • Zitten je potentiele klanten te wachten op jouw product?
  • Heb je minimaal 10 mensen gesproken die tot jouw doelgroep behoren?
  • Vinden zij jouw product interessant genoeg?
  • Breng je toegevoegde waarde aan je potentiële klant?

Heb je alle vragen met ‘Ja’ beantwoord? Dan is het tijd om je producten te gaan lanceren! Heb je minstens één keer een ‘nee’, ga dan terug naar de tekentafel. Je moet nog even bijschaven.

Stap 10. Test je product

Je hebt je prijs bepaalt en bent klaar om jouw product te gaan testen. Dit doe je met een select groepje. Kies een aantal mensen uit je doelgroep en leg je product voor. Beschrijf het uitvoerig, vertel de pilot prijs en bied ze jouw eerste versie van het product aan. Met de feedback die je van deze groep eerste klanten terugkrijgt, kan je je product aanpassen en stapsgewijs verbeteren. Op deze manier komt je tot jouw unieke product.

Je hebt in deze blog een voorproefje gekregen van ons stappenplan om jouw unieke product te creëren. Het creëren van een eigen product vergt inspanning, maar het is het absoluut waard! Ik hou ervan wanneer ondernemers meer moeite doen om iets unieks te creëren en zich vol overgave in dit creatie proces storten. Wanneer je een product gaat creëren is het belangrijk om goed scherp te hebben voor wie je iets ontwikkeld, wat je als markt hebt gekozen en of er vraag naar is. Dit is noodzakelijk wanneer je een product wilt creëren dat aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Daarnaast is het belangrijk dat je weet waar je voor staat als ondernemer en wat je te bieden hebt.


Zou jij graag een eigen product of dienst willen creëren, maar weet je nog niet goed hoe je dit kan gaan aanpakken? Plan dan een gratis gesprek in met een van onze coaches, zodat wij persoonlijk en vrijblijvend met je mee kunnen denken. Via deze link plan je een gratis gesprek in van 30 minuten (t.w.v. 97 euro).

Graag helpen we je gratis op weg en kijken we direct met je mee welke stap jou zou helpen om je droomleven te creëren. We bespreken het idee wat je hebt over je product of dienst en of dit kan leiden tot een winstgevend verdienmodel. Zie het als een gratis check op het idee waar je mee rondloopt.

Plan snel hier jouw gratis gesprek in!

Tot volgende week. Dan help ik je op weg om een echte sales queen te worden. Veel vrouwelijke ondernemers vinden verkopen lastig. Voor een deel heeft dit te maken met jouw mindset en voor een deel met jouw sales vaardigheden. Welke vaardigheden belangrijk zijn voor jouw sales-gesprekken zodat je meer klanten kunt converteren leg ik je uit in mijn volgende blog.


Paulien
Happy Founder Nowherdays


”Together we will make a difference” 


Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays