Zo organiseer je een succesvol webinar in 5 stappen
Een webinar organiseren: daar komt nog best wat bij kijken! Toch zie je ze om je heen uit de grond schieten. Misschien heb je zelfs al eens meegedaan met een van de webinars die Paulien heeft gegeven voor Dutch Girlboss/Nowherdays, of met een webinar van iemand anders. En nu wil je er zelf een organiseren. Maar waar begin je? Als eerste is het dan belangrijk om te kijken naar de reden achter het organiseren van een webinar.
Waarom zou je een webinar organiseren?
Of je nu pas begonnen bent met ondernemen, of al even bezig bent, je zult er een keer tegenaan lopen: je hebt nieuwe klanten nodig. Maar waar haal je die klanten vandaan? Je huidige netwerk is wellicht al uitgeput en je bent op zoek naar een krachtige manier om nieuwe klanten aan je te binden en je verkopen een boost te geven. Daarbij is vertrouwen scheppen en jezelf als expert profileren van groot belang. Een webinar is een krachtige online marketing tool die je kunt inzetten om dat voor elkaar te krijgen.
Wanneer zet je een webinar in?
Je kunt verschillende strategische redenen hebben om een webinar te organiseren. Herken je jezelf in de volgende motieven?
- Je wilt je e-maillijst vergroten
- Je wilt jezelf laten zien als expert
- Je wilt nieuwe (potentiële) klanten leren kennen
- Je wilt nieuwe klanten binnen halen (verkopen)
- Je wilt meer mensen bereiken in minder tijd
Bedenk daarbij wel dat je niet ‘zomaar even’ een webinar organiseert. Bepaal altijd vooraf wat je ermee wilt bereiken. Wat is je doel? De voorbereiding kost veel tijd en het verbeteren van je webinar skills ook. Daarnaast zul je niet gelijk na het geven van één webinar resultaten zien. Ben jij er klaar voor om jouw tijd en energie te investeren in de organisatie van een webinar?
Het 5 stappenplan voor een succesvol webinar
Door het volgen van de volgende vijf stappen ben jij optimaal voorbereid om een webinar te organiseren.
1. Aanloop
First things first: bedenk een webinar waar jouw potentiële klanten op zitten te wachten. Ga voor een pakkende titel, die je bijvoorbeeld eerst via je Instagram account hebt getest. Zorg ervoor dat je met die titel jouw doelgroep triggert. Wat willen zij heel graag bereiken? Waar dromen ze van? Prik vervolgens een datum waarop je jouw eerste webinar wilt houden. Dat is een goede stok achter de deur om je voorbereiding uiteindelijk ook op tijd af te hebben.
2. Promotie
Onze ervaring leert dat je het beste zo’n 1,5 week van tevoren kunt beginnen met het promoten van je webinar. Benoem in je promotieteksten of video’s de pijnpunten van jouw doelgroep die je tijdens de aanloopperiode hebt bedacht. Stuur deze naar je e-maillijst (als je die hebt). Promoot verder je webinar op al je social media kanalen en overweeg ook eens te adverteren via die kanalen. Zorg voor een goede afbeelding of video, tekst en call-to-action.
3. Techniek
Kies een betrouwbare tool voor webinars. Bij Nowherdays maken we gebruik van het Nederlandstalige programma Webinargeek. Via dit platform kunnen je deelnemers het webinar volgen en verstuur je follow-up e-mails.
Daarnaast zijn belangrijk:
- Een goede internetverbinding;
- Een goede geluidsverbinding/microfoon;
- Een back-up opname van je webinar;
- Laatste test/check voordat je live gaat.
4. Inhoud en opbouw
Zorg altijd voor een volledig uitgeschreven en geprint script. Verhalen vertellen tijdens een webinar is belangrijk; neem hier ook vooral eigen ervaringen in mee en probeer zo veel mogelijk bezwaren weg te nemen. Leer de globale inhoud van het script zo veel mogelijk uit je hoofd zodat je tijdens het webinar je script niet aan het oplezen bent. Maak vervolgens een powerpoint, waarin je afbeeldingen en (niet te veel) tekst afwisselt.
Geef niet te veel ‘how-to’ tips, maar beschrijf grotere inzichten. Houd in je achterhoofd dat – ook al wil je natuurlijk graag verkopen – dit niet altijd het enige doel is van je webinar. Mensen leren jou kennen en kopen misschien op een later moment. Je wilt dus vooral waardevolle kennis delen tijdens je webinar.
Een goed webinar bestaat uit vier onderdelen:
- Introductie;
- Daadwerkelijke inhoud;
- Pitch;
- Afsluitende Q&A.
5. Follow-up
Aan het einde van je webinar kun je vragen of mensen het fijn vinden nog even persoonlijk contact te hebben over je aanbod per telefoon of e-mail. Wanneer mensen geen gebruik hebben gemaakt van het aanbod, kan je hun e-mailadressen toevoegen aan je e-maillijst. Zo houd je contact en kan je ze ‘warm houden’ voor een toekomstig aanbod.
Creëer jouw eerste webinar
Zo, je kent nu de basis stappen om aan de slag te gaan met het opzetten van jouw eigen webinar. Onthoud: De sleutel tot succes is dat je niet 1 webinar moet gaan geven maar minimaal 100. Ga jij de uitdaging aan? Heel veel succes!
Startup- & Groeitraject
Wil je begeleiding bij het creëren van een webinar, of leren over webinars; tijdens onze opleidingstrajecten leer je nog meer ins en outs over wat er bij de organisatie van een webinar komt kijken en delen we zelfs onze exclusieve webinar templates. Meer informatie daarover vind je HIER.