Een Winstgevend Verdienmodel in 4 Stappen

Wil je meer klanten, omzet en winst realiseren, maar lijkt het je maar niet te lukken? Grote kans dat jouw verdienmodel nog niet helemaal klopt. In deze blog heb ik de 4 stappen voor een winstgevend verdienmodel voor je op een rij gezet. Lees snel verder om met deze stappen aan de slag te gaan en daarmee je bedrijf te laten groeien in omzet.

Veel ondernemers denken helaas onvoldoende na over hun verdienmodel en doen daarom maar wat. Daar moet verandering in komen. De meeste ondernemers hebben namelijk een te groot of juist geen goed aanbod. Ze kiezen niet voldoende voor een specifieke doelgroep, waardoor ze niet weten aan wie ze precies verkopen. Ze weten ook niet hoeveel ze moeten verkopen om die groeiende omzet te realiseren. Dat is echter wel precies wat belangrijk is in een sterk verdienmodel.

Toen ik mijn verdienmodel eenmaal goed had staan en mijn aanbod en doelgroep scherp had, veranderde alles. Klanten wisten mij makkelijker te vinden, waardoor mijn omzet groeide. Dit gaf mij veel ruimte in mijn werk. Ik kon hierdoor namelijk teamleden aannemen die mij werk uit handen namen. Daardoor kon ik nieuwe initiatieven nemen, waarmee de omzet weer verder groeide en ik weer meer teamleden kon aannemen. Zo groeide mijn team en de omzet van mijn bedrijf. Een winstgevend verdienmodel is dus het fundament voor een succesvol bedrijf.

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is een plan van je bedrijf om omzet en winst te creëren. Het is vooral belangrijk duidelijkheid in je verdienmodel te creëren en keuzes te maken

  • In je doelgroep (wie wil je iets aanbieden)
  • Je product/ dienst (wat ga je aanbieden) en
  • De manier van verkopen (hoe ga je het aanbieden).

Ook adviseer ik altijd om te kijken naar de schaalbaarheid van je verdienmodel. Kan je bijvoorbeeld met enige organisatie ook 1000 klanten bedienen of hangt het aantal klanten dat je kunt bedienen samen aan het aantal uur dat je werkt, á la uurtje-factuurtje?

Het doel van je verdienmodel is geld verdienen. Je wil precies weten hoeveel je moet verkopen en op welke manier, om goed te kunnen leven van je bedrijf. Weet jij precies hoeveel klanten je per maand nodig hebt om goed te kunnen leven van je bedrijf? Zet het eens op papier. Dat zorgt voor veel meer duidelijkheid in je bedrijf! Ik geloof niet in een ‘one-fits-all’ verdienmodel. Welk verdienmodel er bij jou past, is persoonlijk. Het verdienmodel van jouw concurrent, hoeft niet per se geschikt te zijn voor jou. Daarom hebben we in deze blog 4 stappen op een rij gezet om jou op weg te helpen om een winstgevend verdienmodel te creëren.

Stap 1: Verdienmodel wensen

Wat past er eigenlijk bij jou? Hoe ziet jouw ideale leven er uit? Jouw bedrijf faciliteert jouw leven en niet andersom. Het is daarom belangrijk om eerst voor jezelf te weten waar je naartoe wilt werken en hoe je dit kunt gaan realiseren met je bedrijf. Zo hebben we in onze Startup- en Groeitraject een test met 11 vragen om jouw verdienmodel wensen in kaart te brengen.

Stap 2: Verdienmodel onderzoek

Zoek naar inspiratie, onderzoek je concurrenten, verzamel gegevens en analyseer ze. In ons Startup-en Groeitraject hebben we 10 inspirerende verdienmodellen anno 2021 voor je in kaart gebracht die ook schaalbaar zijn. We delen hier alvast 3 voorbeelden met je:

  • Model 1: Heb je veel kennis? Verkoop het met een online cursus waar mensen zich voor kunnen inschrijven;
  • Model 2: Wil je mensen verbinden? Start een Community met maandelijkse lidmaatschap;
  • Model 3: Fysieke informatieproducten zoals een magazine, een planner, een kaartendek, poster en andere merchandising.

Stap 3: Verdienmodel Formule

Wanneer je jouw doelgroep, jouw product/dienst combineert met jouw persoonlijke wensen, inspiratie en verdienmodelonderzoek, dan word je persoonlijke verdienmodel zichtbaar. We noemen dit bij Nowherdays de WIO formule (Wensen + Inspiratie + Onderzoek = Verdienmodel concept).

Stap 4: Verdienmodel check

Keep it simple, less is more. Maak je verdienmodel niet te ingewikkeld, hou het simpel. Je kan later altijd nog elementen toevoegen, maar zeker in het begin is het belangrijk dat je jouw verdienmodel heel erg simpel houdt. In ieder geval, totdat je goed kunt leven van je bedrijf. Doe voor jezelf een financiële toetsing en bedenk hoeveel geld je nodig hebt om minimaal rond te kunnen komen en om te kunnen leven van je bedrijf. In het Startup-en Groeitraject hebben we daarom 5 eisen gesteld waar een winstgevend verdienmodel aan moet voldoen, zodat we altijd kunnen toetsen of je de juiste keuze maakt in je verdienmodel. Eén van die eisen is de schaalbaarheid van je verdienmodel. Kan jouw bedrijf 100 klanten bedienen en na wat organisatie ook 10.000?

Succes tip: Een bedrijf is geen hobby. Zorg ervoor dat je kunt leven van het verdienmodel dat je kiest.

Je weet nu hoe je in 4 stappen een winstgevend verdienmodel kunt creëren. Laat onderaan deze blog van je horen en vertel tegen welke stap jij aanloopt, we helpen je hier graag mee verder.

Tekst gaat verder onder afbeelding

 

Hou volgende week deze blog weer in de gaten, want dan deel ik met je hoe je in 7 simpele stappen je eerste betalende klanten kunt binnenhalen, zonder dat je een e-maillijst of social media-volgers nodig hebt.

 

Paulien
Happy Founder Nowherdays

”Together we will make a difference”   

 

Blijf ook via onze social mediakanalen op de hoogte:

Instagram: @nowherdays
Facebook: @nowherdays
LinkedIn: @nowherdays