30 Online tools die thuiswerken extra gemakkelijk maken (deel 2)
We hebben even een weekje overgeslagen vanwege alle voorbereidingen rondom onze winactie ‘Start je Online Bedrijf’ en de bijbehorende webinars. Daarover straks meer. Eerst nog de resterende 15 thuiswerk-tools die we je beloofd hadden. Want ook al zijn we er inmiddels al wel even aan gewend, er zijn altijd tips en tricks te vinden die het thuiswerken extra gemakkelijk maken.
Deze week, in deel 2 van dit blog, behandelen we online tools voor productiviteit; notities; het onderhouden van contact met klanten; en het werven van nieuwe klanten.
Lees hier: 30 Online tools die thuiswerken extra gemakkelijk maken (deel 1)
Productiviteit
Merk je dat je thuis minder werk gedaan krijgt dan op een plek buiten de deur, of heb je moeite om jezelf te motiveren? Zoals Steve Jobs jaren geleden al zei: there’s an app for that. Meerdere apps zelfs, die je kunt inzetten om ook thuis productief te zijn.
Tomato Timer
Heb je wel eens gehoord van de Pomodoro-techniek? We verwezen er in ons eerdere blog ‘5 Tips om van thuiswerken een succes te maken’ al eens naar. De Pomodoro-methode werkt met tijdsblokken van 25 minuten, afgewisseld met 5 minuten pauze en om de drie of vier blokken een grotere pauze van 15-30 minuten. Je kunt dit natuurlijk zelf met een kookwekkertje of stopwatch timen, maar je kunt er ook een app voor downloaden. De Tomato Timer is een hele basic app zonder toeters en bellen, die je gemakkelijk kunt instellen naar jouw voorkeuren.
Forest
De Forest app is speciaal voor de girlbosses onder ons die tijdens het werken maar niet van hun telefoon af kunnen blijven. Wist je dat elke keer als je tijdens gefocust werk wisselt van taak – ook al is het maar even op je telefoon kijken – je IQ tijdelijk met 10 punten omlaaggaat! Het kan wel een minuut duren voordat jij je focus en oude IQ weer terughebt. Niet heel effectief toch?
Het leuke aan Forest is dat je met deze app digitale bomen kunt planten en laten groeien. Je stelt vooraf het aantal minuten in dat je van je telefoon wilt afblijven en in die tijd groeit jouw boom. Gebruik je je telefoon voordat de tijd om is, dan sterft je boom af. Als je gedurende de dag hard doorwerkt, heb je aan het einde van de dag een heel bos gekweekt!
Microsoft To Do
Voorheen heette deze app Wunderlist, daar heb je misschien wel eens van gehoord. Maar sinds overname van Microsoft is de naam van de app aangepast naar To Do. De naam zegt het al: je kunt hier to-do lijstjes mee opstellen. Hij werkt het beste in combinatie met Office 365. Zo kun je bijvoorbeeld taken vanuit Microsoft Outlook gelijk doorzetten naar de app. Je kunt verschillende takenlijsten aanmaken, een einddatum aan je taken hangen, herinneringen instellen en vaste taken op bepaalde dagen laten herhalen. Nooit meer losse post-its door het hele huis!
Todoist
Todoist, nog zo’n megahandige takenlijst-app. Deze app kun je niet alleen koppelen met Outlook, maar ook met andere agenda-apps zoals Google Agenda en iCalendar. Daarnaast kun je ook nog bestanden aan je taken hangen via Dropbox. Oké, deze functies zijn wel alleen voor het premium account beschikbaar, maar ook met een gratis account kun je al heel veel. Zo kun je tot 80 projecten aanmaken tot 5 verschillende personen per project. Onder die projecten hang je dan je taken, subtaken, deadlines en herinneringen. En je kunt ze ook nog eens aan iemand anders toewijzen!
Toggl
Oké, Toggl is eigenlijk wel de must-have app die elke zzp girlboss op haar telefoon of laptop moet hebben. Je gewerkte uren bijhouden en kunnen analyseren is namelijk superbelangrijk! Niet alleen omdat je aan de Belastingdienst moet kunnen bewijzen of je wel aan de urennorm voor ondernemers komt, maar ook voor je eigen inzicht en productiviteit.
Met alleen de gratis versie kun je al heel veel. Zo kun je projecten en cliënten aanmaken, zodat je precies weet hoeveel tijd je aan welke handeling voor welke klant kwijt bent. Dit kun je in een rapport uitsplitsen en downloaden als pdf, of voor de spreadsheet-queens onder ons: in Excel. Ruim een keer in de zoveel tijd een moment in om je uren te analyseren en jij weet waar je aan kunt werken om tijd te besparen. Daarnaast heb je ook mooi bewijs van je gewerkte uren om aan je opdrachtgevers te laten zien.
IFTTT
De app IFTTT, oftewel ‘If This Than That’, is gebaseerd op een simpele formule: als x gebeurt, dan wordt y geactiveerd. Zo kun je een heleboel taken automatiseren en houd je meer tijd over voor de belangrijkste dingen die je op een dag te doen hebt. Als je bijvoorbeeld per mail een bijlage binnenkrijgt, zet de app deze automatisch voor je in Dropbox. Plaats je een nieuwe foto op je website, dan zet de app hem gelijk ook voor je op Facebook. Plaats je een nieuwe Instagram post? De app zorgt ervoor dat die ook op Pinterest bij je verzameling Instagram posts terechtkomt. Zo kan je zelf allerlei voorwaarden instellen waarop jouw verschillende tools samenwerken.
Notities
Heb jij ook overal notitieboekjes liggen met verschillende krabbels, hersenspinsels, dingen die je niet moet vergeten, etc.? Voor je het weet, weet je niet meer waar je wat hebt opgeschreven en vind je die ene handige ingeving nooit meer terug. Dus voor de chaotische dames onder ons: ook daar zijn apps voor.
Evernote
De notitieapp Evernote heeft oneindig veel mogelijkheden, waarvan een groot deel gratis. Je kunt hierin verschillende ‘notitieboeken’ bewaren voor verschillende categorieën, zoals privé, werk, reizen (als we ooit weer mogen). Ook kun je labels aanmaken, aan de hand waarvan je snel een notitie kunt terugvinden. Ook in deze app kun je to-do-lijstjes bijhouden en afvinken. Wat daarnaast heel handig is, is dat je notities met anderen kunt delen. De app synchroniseert met alle apparaten.
OneNote
Uiteraard is er ook een Microsoft-variant van een notitieapp en dat is OneNote. Voor Microsoft-gebruikers natuurlijk weer heel gemakkelijk om alles bij elkaar te hebben. Ook hiermee kun je weer verschillende categorieën aanmaken, notities ordenen en delen. Leuke extra features zijn dat je audio- en videonotities kunt toevoegen en met je vinger aantekeningen kunt maken bij notities in plaats van te typen.
Google Keep
Google kan natuurlijk op notitiegebied net achterblijven en van hen is Google Keep. Hierin kun je 5 verschillende soorten notities opslaan: tekstnotities, lijsten, audio-opnames, fotonotities en tekennotities. Heb je een Android-smartwatch? Dan kun je hierop ook Google Keep notities invoeren. En wat helemaal hypermodern is: je kunt ook Google Assistent jouw notities laten opschrijven! Het enige dat je hoeft te doen is gebruikmaken van Google voice search door op het microfoontje te tikken in de zoekbalk en je opdracht te beginnen met “OK Google”.
Contact met klanten onderhouden
Je klanten en/of je opdrachtgevers zul je voorlopig niet in real life ontmoeten. Hoe houd je dan het beste contact met ze? Juist, online! Daarom twee tools voor je waarmee je zonder veel extra moeite in goed contact kunt blijven met je klanten.
Whatsapp business
Een beetje extra service naar je klant toe: WhatsApp Business maakt communicatie met klanten eenvoudig met behulp van tools waarmee je automatische berichten kunt versturen, berichten kunt sorteren en snel kunt antwoorden. Je kunt bijvoorbeeld een automatisch afwezigheidsbericht en begroetingsbericht instellen.
Wel moeten we gelijk een groot nadeel noemen: je kunt Whatsapp Business niet naast je gewone Whatsapp op één telefoon gebruiken. Je hebt hiervoor twee verschillende telefoonnummers nodig, bijvoorbeeld voor je zakelijke en je privé telefoon, of in telefoons met een duo-sim. Mocht je wel aan die voorwaarden voldoen, dan is Whatsapp Business een supermooi visitekaartje. Je kunt je bedrijfsprofiel erop instellen, zodat klanten gelijk zien dat ze met jouw bedrijf te maken hebben.
Calendly
Ben je druk, druk, druk en heb je geen tijd om heen en weer te mailen met (nieuwe) klanten om een afspraak in te plannen? Laat je klanten dan online een afspraak met jou in jouw agenda inplannen Dat kan met Calendly. Wees gerust, ze zien echt niet gelijk jouw complete agenda. Je kunt zelf aangeven welke tijdsloten je openstelt voor afspraken. Als iemand dan zo’n tijdslot online bij jou boekt, wordt dit automatisch in je agenda weergegeven. Superhandig! Je kunt je Calendly link versturen via mail, of embedden op je website.
Klanten werven
Misschien haalde je voorheen je klanten offline binnen, of voornamelijk via social media. Dat laatste kan natuurlijk nog steeds, maar er zijn nog een aantal tools waarmee jij nieuwe klanten kunt werven. Van een aantal maken we met Nowherdays gebruik van en we delen ze natuurlijk graag met je.
Webinargeek
Eerder schreven we al het blog ‘ Zo organiseer je in 5 stappen een succesvol webinar’. Hierin lieten we je al weten dat wij zelf fan zijn en gebruikmaken van Webinargeek. Via dit platform kunnen je deelnemers het webinar volgen en verstuur je follow-up e-mails. Zo kom jij in contact met meerdere potentiële klanten tegelijk en zijn er nieuwe sales in zicht! Webinargeek is Nederlands, wat wel zo makkelijk is bij vragen. Je hebt al een abonnement vanaf 49 euro per maand. Via deze link kun je Webinargeek gratis 14 dagen testen.
GoToWebinar
Het Amerikaanse GoToWebinar is de bekendste tool voor webinars. Het is echter wel een duur programma. Voor het starterspakket betaal je €89 per maand. Hiermee kun je webinars geven voor maximaal 100 deelnemers. De software en support is in het Engels en als je deelnemers wilt laten betalen voor je webinars kan dit alleen in dollars.
Activecampaign
E-mailmarketing is een super manier om in contact te blijven met je doelgroep en nieuwe klanten te targeten en voor je te winnen. Zelf gebruiken wij MailBlue, de Nederlandse variant van ActiveCampaign voor al onze nieuwsbrieven. Hiermee kun je automatisch naar meerdere personen tegelijk e-mails kunt versturen, die ook nog eens gepersonaliseerd zijn. Het systeem is heel gebruiksvriendelijk en je kunt het makkelijk integreren met je website of webshop. Je hebt al een abonnement vanaf 17 euro per maand voor 1.000 contacten. Via deze link kun je MailBlue 14 dagen gratis testen.
Mailchimp
Mailchimp is een e-mailmarketing tool die vaak gebruikt wordt door (startende) ondernemers, omdat er de mogelijkheid is tot een gratis account tot 2.000 abonnees. Verwacht hiermee geen eindeloze mogelijkheden en je moet er wat tijd instoppen om door te krijgen hoe alles werkt. Krijg je meer dan 2.000 abonnees op je mailings, dan stijgen de kosten al snel. Het platform en de support zijn volledig in het Engels.
Start jouw Online Bedrijf binnen één week
Zoals je – als trouwe volger van onze socials natuurlijk 😉 – niet zal zijn ontgaan, hadden we vorige week een winactie lopen. Inmiddels hebben wij één gelukkige girlboss (to be) uitgeloot die de cursus ‘Start je Online Bedrijf’ heeft gewonnen, inclusief een gratis strategiecall! Wie dat is, maakt(e) Nowherdays’ founder Paulien bekend in drie webinars op 20 april (gisteren), 22 en 24 april om 9.30 uur.
Heb je niet meegedaan aan de winactie en ben jij dus niet de winnares? Niet getreurd! Nog steeds genoeg redenen om het webinar bij te wonen. Want jij wil vast en zeker ook wel weten wat de 8 stappen zijn waarmee jij binnen 1 week een online bedrijf kunt starten? Paulien gaat het je vertellen! Daarnaast is er voor alle live deelnemers aan het webinar nog een ‘speciale verrassing’: een speciaal aanbod met flinke korting op de cursus en extra bonussen.
Inschrijven webinar
Inschrijven voor de webinars van woensdag 22 april en vrijdag 24 april kan nog steeds. Daarvoor ga je naar deze link: >>> Start je online droombedrijf